Offline opvallen met je bedrijf? Check deze tips

Offline marketing

Inmiddels kent Nederland meer dan 1,8 miljoen bedrijven die onderverdeeld zijn in ongeveer 100 branches. Dat betekent dat er per branche best wat concurrentie te vinden is. Des te meer reden om op een zo ludiek mogelijke wijze potentiële klanten te trekken. In een tijd waarin online marketing en branding heel belangrijk is, vergeten ondernemers vaak in te zetten op offline branding. Laat precies dat onderdeel nou óók ontzettend van belang zijn om op te vallen bij nieuwe en bestaande klanten. In dit artikel lees je daarom enkele tips om op offline manieren je (potentiële) klanten te kunnen bereiken.

Laat een reclamevlag of banier maken voor je bedrijf

Natuurlijk kunnen we je als tip geven om een bizar bouwwerk als kantoorpand aan te schaffen waarmee je een eyecatcher in de buurt bent, maar Nederland kent helaas niet zoveel extreem opvallende gebouwen. Daarom kun je er beter voor zorgen dat het bouwwerk opvalt met te gekke details. Een vlag laten maken of een banier samenstellen, is bijvoorbeeld een van de manieren om de aandacht te trekken.

Vlaggen zien er niet alleen professioneel uit, maar zorgen ook voor het overbrengen van de huisstijl en de zakelijke gegevens van het bedrijf. Je bepaalt namelijk helemaal zelf hoe zo’n vlag eruit komt te zien en wat er allemaal op komt te staan. Plaats de vlag op een zichtbaar punt waardoor voorbijgangers goed kunnen zien wie jullie zijn en wat jullie doen.

Plaats een ouderwetse advertentie in de regionale krant

Adverteren gebeurde vroeger vooral in magazines en kranten. Tegenwoordig pakken bedrijven het meer online aan met banners en linkbuilding. Toch is er nog steeds een groot deel van de Nederlanders dat de krant leest. Daarom is de krant de ideale plek om een advertentie te laten plaatsen voor jouw onderneming.

Let wel op dat adverteren in landelijke kranten zoals De Telegraaf of het Algemeen Dagblad behoorlijk in de kosten kan oplopen. Je kunt daarom beter kiezen voor een regionale krant. Dat is niet alleen prettig voor de zakelijke portemonnee, maar ook voor je bereik. De kans is groot dat je in eerste instantie vooral lokale bewoners wilt trekken naar je bedrijf. Dat kan op deze manier meer dan perfect.

Fysieke folders voor je bedrijf? Absoluut!

Net als advertenties waren folders ooit niet weg te denken in een gemiddeld huishouden. Vandaag de dag zit dat toch even anders: veel bedrijven zijn volledig overgestapt op online marketing. Net als bij de advertenties in de regionale krant geldt voor folders dat je heel gemakkelijk lokale bewoners kunt trekken naar je bedrijf. Organiseer bijvoorbeeld een speciale open dag met een leuke winactie of een welkomstcadeautje voor gasten.

Laat deze informatie met alle gegevens afdrukken op mooi ontworpen folders en verspreid deze bij woningen en winkels in de buurt. Let goed op de brievenbussen, want niet iedereen is gecharmeerd van reclamefolders. Vraag ook eens of je bij lokale winkeliers of café’s wat folders mag neerleggen – bij veel plekken is dit mogelijk.

Hoe zit het dan met online reclame maken?

Bovenstaande tips zijn een goede aanvulling op online reclame maken; het is namelijk óók nog steeds belangrijk om te investeren in online marketing. Kijk alleen al eens naar hoeveel tijd Nederlanders iedere dag op hun smartphone doorbrengen? Alleen daarom wil je al investeren in reclame maken via social media, de zoekmachine en diverse websites. Wat in ieder geval belangrijk is, is om net een beetje anders te zijn dan je concurrent.

Denk aan diverse voordelen die je aan kunt bieden: laat de vaste klant profiteren van een bepaalde korting, bied gratis verzending van je producten aan of kies een ander voordeel waarmee een klant eerder voor jouw bedrijf kiest dan voor een ander. Bekijk ook eens de mogelijkheden van SEO, contentmarketing en linkbuilding; twee interessante begrippen die ervoor kunnen zorgen dat je website hoger in Google scoort. Kortom: online en offline reclame kunnen niet los van elkaar gebruikt worden, maar moeten elkaar juist aanvullen in deze diverse samenleving.

Nog meer lezen?

Laptops voor grafisch ontwerpers: waar moet je op letten?

Als je als grafisch ontwerper of student multimediadesign bijvoorbeeld logo’s ontwerpt, is niet elke laptop even geschi>>

Lees artikel