Offline adverteren doe je met deze tips

Offline adverteren

Offline opvallen met je bedrijf hopeloos ouderwets? Nee hoor! Sterker nog: de kracht van offline reclame is in een digitale wereld juist hartstikke sterk. Hierbij gaat het voornamelijk om de perfecte wisselwerking tussen offline en online marketing. Zolang deze twee elkaar precies op de goede manier aanvullen heb je een gouden combinatie te pakken. Met welke manieren van offline marketing val je vandaag de dag op? Je leest het in dit artikel.

Waarom kiezen voor offline marketing?

Adverteren op Instagram Stories, het verzinnen en uitbreiden van de nodige branding, het toepassen van SEO-marketing… de mogelijkheden van online marketing zijn eindeloos. Je kunt tegenwoordig zoveel op het wereldwijde web dat er zelfs ieder jaar nieuwe trends te zien zijn op het gebied van online marketing. Sommige bedrijven lijken wel helemaal online te werken zonder enige tussenkomst van offline marketing. Betekent dat dat offline marketing klaar is? Zeker niet: offline marketing is juist belangrijker dan ooit!

Focus je je namelijk puur op je online marketing en het verkrijgen van digitaal publiek dan is de kans groot dat je een groot deel van je publiek mist: het offline publiek. Hoewel bijna iedere Nederlander over een internetverbinding beschikt, betekent dit niet dat dat de enige manier is om klanten te trekken. Het is zaak om online en offline met elkaar te verbinden. Leest of ziet een potentiële klant offline iets over je bedrijf? Dan is het belangrijk dat je onderneming online goed vindbaar is. Die twee zaken moeten dus hand in hand met elkaar gaan voor het beste resultaat.

Kies voor adverteren in een krant of magazine

Een van de eerste manieren waar je waarschijnlijk aan denkt bij offline reclame maken is een fysieke advertentie in een krant of magazine. Veel ondernemers denken dat adverteren in een krant niet meer van deze tijd is. Dat is bijzonder, want sinds wanneer ís dat eigenlijk zo? Wat ideaal hieraan is, is dat er vrij weinig bedrijven zijn die het doen. Dat betekent dat als jij als ondernemer er wel voor kiest om te adverteren in een fysiek blad je direct al opvalt. Weet je niet goed hoe je zo’n advertentie samen moet stellen? Neem dan eens een kort abonnement op de Telegraaf of een andere krant om te kijken hoe andere advertenties in elkaar steken.

Aantrekkelijke wanddecoratie voor interactiviteit

Pak je het liever wat creatiever aan en wil je op een hele andere manier opvallen? Dat kan met behulp van fysieke wanddecoratie in (grote) steden. Kijk of je ergens op de muur van een goed zichtbaar pand een visueel aantrekkelijke setting mag creëren. Iets wat uitnodigt om een foto van te maken. Denk bijvoorbeeld aan een tof schilderwerk of een selfiespot waar mensen foto’s van maken die ze met een bepaalde hashtag online zetten. Zet er een QR-code bij naar je website of naar een product dat je wilt verkopen en je hebt op een hele ludieke manier reclame gemaakt voor je diensten of producten. Het voordeel hiervan is dat gebruikers meehelpen aan het verspreiden van jouw boodschap door de foto’s online te delen.

Kies voor creatieve visitekaartjes

Waar je als ondernemer ook aan moet denken zijn fysieke visitekaartjes; iets wat menig moderne ondernemer wel eens vergeet. Het hebben van visitekaartjes is nog steeds belangrijk voor het verspreiden van je boodschap en het bereiken van potentiële klanten. Dit geldt in ieder geval voor visitekaartjes die opvallen. Ben je bijvoorbeeld als fotograaf aan het werk? Laat dan een visitekaartje afdrukken in de vorm van een fotocamera met op de voorkant een afbeelding van jouw fotocamera en op de achterkant je gegevens. Verkoop je boeken? Maak dan een visitekaartje in de vorm van een boek; het liefst eentje die je open moet slaan om de contactgegevens te bekijken. Zo is er voor ieder beroep wel iets ludieks te verzinnen zonder dat je daar heel veel moeite voor hoeft te doen of geld aan kwijt bent.

Reclame op vloeren, trappen, bushaltes en meer

Tot slot moet je bij offline reclame maken verder denken dan posters die je aan een muur hangt of folders die je bij winkels en café’s neerlegt. Mensen moeten iets met je reclame willen doen; er foto’s van maken en ze delen op sociale media. Dat gebeurt al heel gauw wanneer je kiest voor opvallende reclame op vloeren, bankjes, trappen en bushaltes. Grote bedrijven gingen je al voor: zo maakte KitKat van een simpele bank een smakelijke chocoladebank en wordt er regelmatig door shops geadverteerd op de treden van een trap in een winkelcentrum of een openbare ruimte. Dit soort reclame maken is misschien nog net even een stapje verder dan je in je hoofd had, maar is zeker niet ondenkbaar.

 

Nog meer lezen?

Een BV oprichten: waar moet je rekening mee houden?

Als ondernemer bepaal je onder andere welke rechtsvorm past bij je bedrijf. Het kan aantrekkelijk zijn om een BV (Besloten Ve>>

Lees artikel