Tijd voor een logo update? Hoe pak je dit aan?

Een sterk logo heeft grote impact op een bedrijf. Sommige bedrijven hebben de eerste keer direct een sterk logo ontwerpen en hoeven nauwelijks grote veranderen door te voeren, zoals Shell en Nike. Maar een logo moet vaker wel dan niet worden aangepast, bijvoorbeeld om de verschuivingen en veranderingen in je bedrijf of ontwerpwereld bij te houden. Dit geldt voornamelijk voor bedrijven met een lange geschiedenis. Het logo dat in 1974 is ontworpen, dat zal in 2021 waarschijnlijk niet meer aanspreken. Maar er zijn meer redenen om huidige logo af te stoffen en een flinke opfrisbeurt te geven.

Voordat je het logo gaat aanpakken, moet je eerste even nagaan of het echt noodzakelijk is. Met de antwoorden op de onderstaande 5 vragen, begrijp je of je moet vasthouden aan wat je hebt of het risico moet nemen en iets nieuws moet proberen.

Belangrijke vragen voor het overwegen van een logo redesign

1.      Is je bedrijf uitgebreid of veranderd?

Als je onlangs een hele reeks met nieuwe producten hebt toegevoegd, je hoofdkantoor hebt uitgebreid of bent gefuseerd met een ander bedrijf, dan zijn dat redenen om een logo redesign door te voeren. Het huidige logo is dan niet meer de juiste weerspiegeling van wat ooit je bedrijf was.

2.      Heb je nieuwe concurrentie?

Je stond aan de top van je spel, was de beste in je branche en hebt opeens serieuze concurrentie gekregen. Dat is geen prettig gevoel, maar het beste wat je kunt doen is de rug rechten en vechten voor je positie. Een nieuw logo ontwerp of een update van het huidige logo laat je bestaande klanten zien dat je up-to-date bent en met de tijd mee gaat. Bovendien laat je potentiële klanten zien dat je het waard bent om in overweging genomen te worden.

3.      Spreek je een nieuw publiek aan?

Je hebt de afgelopen jaren een geweldige en loyale klantenkring opgebouwd, maar je bent nu ook klaar om jongere consumenten aan te spreken. Een herontwerp van een logo is misschien precies wat de branding-dokter heeft besteld. Speel het goed en je nieuwe logo helpt je om contact te maken met een nieuw publiek en toch je klantenbestand te behouden.

4.      Zijn de waarden of missie van je merk veranderd?

De meeste bedrijven veranderen door de jaren heen. Naarmate je bedrijf groeit, kan het zich natuurlijk ontwikkelen. Als je ontdekt dat de persoonlijkheid van je bedrijf anders is dan toen je begon, dan moet je logo deze veranderingen weerspiegelen. Met andere woorden: het huidige logo is dan niet (meer) de juiste weerspiegeling van je identiteit.

5.      Is je logo verouderd?

Het is een eenvoudige en voor de hand liggende vraag, maar wel een die de moeite waard is om te stellen. Als je logo in de jaren 90 is gemaakt, is het misschien tijd om mee te gaan met de tijd. Misschien is je logo nog niet eens responsive voor zowel grote als kleine schermen, bijvoorbeeld mobiele websites of profielfoto’s op sociale media. Een verouderd logo kan klanten laten denken dat je niet up-to-date bent (of zelfs niet meer bestaat).

Logo herontwerp versus logo vernieuwen: wat past bij je?

Als je ja hebt geantwoord op een of meer van de bovenstaande vragen, is het tijd voor een herontwerp van je logo. Maar er is meer dan één manier om je logo een noodzakelijke herstart te geven. Je kunt je logo een opfrisbeurt geven of volledig herontwerpen.

Het geven van een opfrisbeurt is een minder dramatische benadering. Zie het als een make-over die werkt met de ontwerpelementen die al aanwezig zijn. Tijdens een opfrisbeurt voert een ontwerper kleine aanpassingen door, bijvoorbeeld door kleuren bij te werken of de hele look & feel te vereenvoudigen. De opfrisbeurt van het logo van MasterCard uit 2016 is het ultieme voorbeeld van een succesvolle opfrisbeurt. Het creditcardbedrijf behield zijn kenmerkende cirkels en kleuren, maar koos ook voor een moderne typografie dat op de toekomst gericht is.

Een volledig herontwerp van een logo is daarentegen een behoorlijke operatie. Deze aanpak kan bestaan ​​uit nieuwe boodschappen, een nieuw kleurenschema en zelfs een nieuwe kijk op de naam van het bedrijf. Denk maar eens aan fuserende bedrijven die onder een nieuwe naam (en logo) verder gaan.

Voordat je een richting kiest voor je herontwerp is het belangrijk om nog eens 3 vragen te stellen, namelijk:

1.      Waarom werkt mijn huidige logo niet (meer)?

Deze vragen zijn eerder behandeld. Zie het stuk met belangrijke vragen voor het overwegen van een logo redesign.

2.      Welke elementen van het huidige logo moeten blijven?

Je bent klaar om je logo een volledig herontwerp te geven, maar voordat het zover is moet je bepalen welke elementen je graag wilt behouden en dus hergebruiken. Dit kunnen specifieke kleuren zijn, maar ook een typografie of beeldmerk. Misschien wil je wel een element extra uitlichten, zodat het oog hier meer naartoe gaat, zoals Starbucks dat heeft gedaan met het naar voren halen van de zeemeermin.

3.      Heeft mijn huidige logo een sterke associatie met mijn doelgroep?

Een grote uitdaging bij het herontwerpen van je logo is de mogelijk verstoring van de visuele connectie die je klanten hebben met het huidige logo. Neem de tijd om te begrijpen hoe je klanten zich verhouden tot het huidige logo en ga na wat de mogelijke gevolgen zijn van een nieuw logo. Zullen je bestaande klanten in de war raken? Zo ja, is het aanvaardbaar risico om te nemen?

Het herontwerpproces van het logo

Je hebt de belangrijkste vragen gesteld, het nodige onderzoek gedaan en bent klaar om verder te gaan met het herontwerp van je logo. Goed gedaan, want dit een belangrijke en grote stap voor je bedrijf. De tijd is aangebroken om met het herontwerpproces van het logo aan het werk te gaan. Hier een aantal dingen om in gedachten te houden wanneer je specifiek aan een herontwerp werkt.

  1. Probeer te voorkomen dat je het nieuwe logo rechtstreeks vergelijkt met het oude logo. Focus je in plaats daarvan op de manier hoe het nieuwe logo je merkt vertegenwoordigt of je klanten aanspreekt;
  2. Verandering kan onverwachte emoties met zich meebrengen. Of dat nu opwinding is over iets nieuws of angst om (te veel) te veranderen. Zorg ervoor dat je de tijd neemt voordat je definitieve beslissingen neemt, want dan weet je dat je om de juiste redenen een wijziging doorvoert;
  3. Sommige elementen van een herontwerp van een logo, bijvoorbeeld een nieuwe kleur of een compleet andere ontwerpstijl, vereisen grotere wijzigingen in je branding en marketingmateriaal. Denk maar eens aan de lay-out van je website, visitekaartjes, facturen en nog veel meer. Als je er nog niet klaar voor bent om alles aan te passen, overweeg dan om sommige elementen hetzelfde te houden!

Wat te doen met je nieuwe logo of logo herontwerp?

Je hebt een nieuw of vernieuwd logo laten ontwerpen. Dan is het tijd om het nieuwe logo te introduceren. Dit begint met het beslissen of je het nieuwe logo geruisloos gaat invoeren of dat je het nieuwe logo op een vastgestelde streefdatum introduceert en de gelegenheid viert met een formele aankondiging. Hoe dan ook, je zult je logo op alle (sociale) platformen en bedrijfsmaterialen moet aanpassen, denk aan het huisstijlboek, e-mailhandtekening, website, Google Mijn Bedrijf, sociale media kanalen, enzovoort.

Heb je hulp nodig bij het (her)ontwerpen van een logo

Wil jij je logo aanpassen of laten vernieuwen? Wil je een bestaand logo opfrissen of laten herontwerpen? Of zelfs een compleet nieuw logo? Dan ben je bij ons op de juiste plek. Wij denken graag met je mee! Misschien is het ook eens goed om te kijken naar een vernieuwde huisstijl? Het is belangrijk om up to date te blijven. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Gastblog mede mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer

Nog meer lezen?

Waarom een goed merkverhaal belangrijk is

Scoren met een nieuwe onderneming? Dat begint bij het hebben van een sterk merk. Daar weten we bij Brandio alles van. Veel starters in Nederland beginnen vol goede ideeën en uitgewerkte bedrijfsplannen. Vaak vergeten ze hierbij één belangrijk onderdeel: het merkverhaal. Het hebben van een goed merkverhaal aan het begin van je avontuur als ondernemer...

Lees artikel