fbpx

Deze logo trends gaan een rol spelen in 2024

Het einde van het jaar nadert en we kijken alweer met een schuin oog naar logo ontwerp trends die in 2023 mogelijk een rol gaan spelen. Deze trends zien niet alleen interessant voor ontwerpers, maar ook voor bedrijven en merken die een nieuwe logo of een bestaand logo willen aanpassen. In dit artikel bespreken we een aantal logo ontwerp trends waar we veel van verwachten in 2023.

Wel met een slag om de arm, want de trends staan niet op voorhand vast. Voorkeuren voor logo-ontwerpen veranderen door het jaar heen en niemand weet welke trend wordt aangenomen of over het hoofd wordt gezien. Wat we wel weten, is dat je altijd kritisch naar je logo moet kijken en op de hoogte moet zijn van de laatste trends.

 

1. Eenvoudige vormen

Eenvoudige vormen blijven in 2023 een populaire trend. Het is een trend die eigenlijk nooit uit de mode is geraakt, omdat consumenten simpelweg de voorkeur geven aan logo’s die ze snel kunnen herkennen en onthouden. Door deze trend te volgen zijn merken gemakkelijker in staat om de aandacht van de consument te trekken. Bovendien biedt het de mogelijkheid om verder aan het merkimago te werken, want het is vaak een responsief logo dat op verschillende plekken gebruikt kan worden, denk maar eens aan sociale media kanalen en applicaties.

We voorspellen dat ontwerpers zich zullen concentreren op het ontwerpen van eenvoudige logo’s door overbodige elementen te elimineren en te focussen op een beeldmerk, zoals de afspeelknop van YouTube. Ook wordt er verwacht dat ze primaire en unieke vormen aan het merklogo geven. Het is de belangrijkste reden dat in 2023 veel unieke en duidelijke logo’s zullen strijden om de aandacht van klanten te trekken.

2. Letters samenvoegen

Door letters samen te voegen kan een merk een unieker en opvallender logo creëren. Lettertype en kleurkeuze spelen een belangrijke rol bij het bieden van de esthetiek of de zintuigelijke waarneming van het merk. Het samenvoegen van letters zorgt voor een sterke boodschap en creëert bovendien een sterke herkenning die de kans vergroot om betrokken te blijven. Er zal onderzoek nodig zijn om de juiste stijl en letters te kiezen, aangezien het hele ontwerp van deze letters afhangt.

Het is belangrijk om het samenvoegen van letters op een strategische manier te benaderen, aangezien het merken helpt om in één oogopslag te laten zien waar ze voor staan ​​en wat ze kunnen bieden. Er is veel creativiteit voor nodig om de juiste mix van eenvoud en innovatie te vinden om een ​​logo te maken waarin letters zijn samengevoegd. Dit maakt deze techniek tot een van de beste logo-ontwerptrends voor 2023.

3. Minimalistische ontwerpen

Om de maximale effectiviteit van minimalistische ontwerpen te bereiken, worden de keuzes omtrent kleuren, ruimtes en lettertypen op elkaar afgestemd. Dit is een enorme uitdaging voor ontwerpers, want ze moeten met een logo ontwerp meer kunnen vertellen door minder te laten zien. Less is more. Met deze strategie vereenvoudigen ontwerpers meestal het ontwerp door elementen te minimaliseren. Dit zijn elementen die weinig invloed hebben en alleen maar kunnen afleiden.

De trend is afkomstig van webdesign. De zoekmachine van Google laat steeds meer functies weg en focust zich op het zoekgedeelte. Het stelt gebruikers in staat om snel toegang te krijgen tot de benodigde informatie en maakt ook de gebruikerservaring eenvoudiger.

Vanwege een grotere impact, niet alleen op de algehele esthetiek, maar ook op functionaliteit, wordt voorspeld dat het minimalistische ontwerp een van de beste logo-ontwerptrends is voor 2023.

4. Typografisch ontwerp

In 2023 wordt typografie als trend mogelijk nog populairder dan het al is. Door het gebruik van kwalitatieve lettertypen in logo’s van bekende merken, in combinatie met de positieve ontvangst van deze designtrend door het publiek, kiezen steeds meer merken voor typografische logo’s. Het is een zorgvuldig gekozen lettertype die aansluit bij het merk, zonder daar extra design elementen aan toe te voegen. Deze logo trend helpt merken om de aandacht van consumenten te trekken en het wekt interesse om meer over het merk te weten te komen.

Het belangrijkste voordeel van het gebruik van typografie is dat het met letters een samenhangend beeld van het logo van het merk creëert. De laatste jaren kiezen steeds meer merken voor een typografisch logo en dat zal naar verwachting in 2023 een nog breder publiek bereiken.

5. Penseelstreek

Ook van penseelstreken wordt als trend veel verwacht. Dit kan zowel digitaal al handgeschreven. Door een vleugje imperfectie toe te voegen roept het een artistiek beeld op en maakt het logo-ontwerp uniek. Bovendien geven penseelstreken meer persoonlijkheid aan een merk en dat vind consumenten steeds belangrijker worden. Deze trend maakt het mogelijk om een bedrijf beter te positioneren en presenteren aan de doelgroep.

De afgelopen jaren hebben veel creatieve ontwerpers zich gericht op het ontwikkelen van logo’s met behulp van penseelstreken. Vooral bij damesmerken is deze trend duidelijk zichtbaar. Ook in 2023 wordt veel verwacht van deze trend en wachten men geduldig af ook herenmerken meegaan met deze trend.

Tot slot

Een logo is het visitekaartje van een bedrijf en is daarmee een belangrijk onderdeel van je visuele merkidentiteit. Voor veel mensen is het zelfs de eerste kennismaking met een merk. Het is daarom van groot belang dat je regelmatig met een kritisch oog naar je logo kijkt. Voldoet het nog aan de verwachtingen van de consument? Gaat het mee met de tijd? Het zijn slechts enkele vragen die je jezelf moet stellen.

Heb je hulp nodig bij een logo ontwerp?

Wil jij je logo aanpassen of laten vernieuwen? Wil je een bestaand logo opfrissen of laten herontwerpen? Of zelfs een compleet nieuw logo? Dan ben je bij ons op de juiste plek. Wij denken graag met je mee! Neem contact met ons op voor meer informatie.

Gastblog mede mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions

De auteur

Redactie Brandio

Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews