Hoe helpt een branding agency je om een sterk merk te bouwen?

Om succesvol te zijn met je bedrijf, is het belangrijk dat je een sterk merk bouwt. Een merk met duidelijke waarden, dat herkenbaar én onderscheidend is. Een sterk merk bouwen is een complex proces dat eigenlijk nooit klaar is. Heb je de benodigde kennis niet in huis of ontbreekt het je aan tijd, dan is het aan te raden om een branding agency in te schakelen. Want een branding agency is gespecialiseerd in het bouwen en laten groeien van merken.

wat-is-een-branding-agency-pexels-photo-3153198

Wat is branding?

Branding is een combinatie van strategie, marketing en design en gaat veel verder dan alleen het ontwerpen van een goed logo. Branding heeft als doel om onderscheidend vermogen ten opzichte van andere merken te creëren en zo klanten onlosmakelijk aan een merk te verbinden. Goede branding betekent dat meteen duidelijk is waar een merk voor staat, wat de merkwaarden zijn en waarom de doelgroep juist voor dat merk moet kiezen. Een sterk merk geeft een organisatie betekenis. Voorbeelden van sterke merken zijn er volop: denk aan Apple, Nike en Disney. Allemaal bij iedereen bekende merken met een onderscheidende, consistente boodschap, die leveren wat ze beloven.

Waarom is het belangrijk om een sterk merk te bouwen?

Een sterk merk zet producten en diensten op een onderscheidende manier in de markt. De waarden van het merk zijn zo duidelijk, dat klanten bijna als vanzelfsprekend voor dit merk kiezen. Dat is belangrijk, want klanten hebben tegenwoordig veel te kiezen als het om merken gaat. Een sterk merk verhoogt de binding met klanten en biedt volop kansen om een steeds hogere omzet te draaien. Sterke merken zijn bovendien aantrekkelijk voor werknemers, waardoor je makkelijker een goed team kunt samenstellen.

Wat is een branding agency?

Een branding agency is een bureau dat gespecialiseerd is in het bouwen, verbeteren en laten groeien van merken. Branding agencies hebben volop kennis, expertise en creativiteit op het gebied van merkonderzoek, merkstrategie, merkidentiteit, merkbeleving, offline en online campagnes en design.

Wat kan een branding agency voor jouw bedrijf doen?

Een branding agency helpt je kortgezegd om je merk te laten groeien. Samen met het bureau ontwikkel je een merkidentiteit, die precies weergeeft wat jouw merk doet, wat de merkwaarden zijn en wat het onderscheidend vermogen is. Het bureau creëert zo je merkverhaal, wat als basis dient voor het verder laten groeien van je merk. Het verhaal wordt verwerkt in een merkstrategie. Die wordt weer doorvertaald in een visuele identiteit en uiteindelijk in concrete campagnes, een website of andere communicatiemiddelen.

Doel: alles moet kloppen

Het doel is te zorgen dat de uitstraling van je merk altijd klopt. En dat gaat verder dan alleen een goede website: alle interacties met klanten moeten plaatsvinden volgens de waarden van jouw merk. Zo realiseer je bekendheid voor je merk en bouw je aan je gewenste imago.

Creatieve uitvoering van je merkstrategie

Branding agencies helpen bedrijven bij het ontwikkelen van een strategie voor hun merk. Daarnaast zijn ze gespecialiseerd in de creatieve uitvoering van die strategie. Branding agencies beschikken over een groot aantal specialisten op dit gebied: art directors, ontwerpers, online marketingspecialisten en tekstschrijvers. Zo vind je op één plek al het creatieve talent wat nodig is om jouw merk tot leven te brengen. Een branding agency helpt je dan ook om een herkenbaar logo, bijpassende huisstijl, sterke content en creatieve campagnes te creëren, die jouw merkverhaal inhoud geven.

Hoe selecteer je een branding agency?

In Nederland zijn er volop branding agencies te vinden. Hoe weet je welk bureau bij jou past en hoe selecteer je een branding agency? Dit zijn enkele tips:

  • Ga op zoek naar merken die je bewondert en vraag met welk branding agency zij samenwerken.
  • Vraag rond in je eigen netwerk: over welk branding agency zijn collega-ondernemers tevreden?
  • Kijk naar de locaties van de branding agencies: vind je het belangrijk dat ze bij jou in de buurt zitten?
  • Bekijk verschillende websites van branding agencies: welke spreken je aan? Voor welke bedrijven hebben ze gewerkt? Hebben ze prijzen gewonnen? Wat voor mensen werken er? Welke specialisaties hebben ze in huis? Past hun manier van communiceren bij wat je zelf prettig vindt? Welke tarieven worden gehanteerd? Vraag naar 1 van de specialisten van Brandio voor alle mogelijkheden.
  • Maak een selectie van drie bureaus. Je kunt hen vragen om een pitch te doen en op basis van een brandingvraagstuk een voorstel te maken. Tijdens de presentatie van de voorstellen leer je de mensen achter het bureau kennen, je ziet hoe ze werken en hoe creatief hun voorstellen zijn.

Hoe werkt een branding agency?

Heb je je ideale branding agency gevonden? Dan kun je rekenen op het doorlopen van deze vier stappen bij het vormgeven en opbouwen van je merk:

  1. Onderzoek naar je bedrijf en merk

Samen met een team van creatieve merkstrategen begin je met een onderzoek naar je merk. Hoe is je bedrijf ontstaan? Welke tegenslagen en welke mijlpalen ben je tegengekomen? Wat is de ‘why’ van je merk: waarom bestaat het en wat wil het betekenen voor je klanten? Welke waarden zijn typerend voor jouw merk? Wie zijn je doelgroepen en concurrenten? Hoe onderscheid je je van gelijksoortige bedrijven? Dit onderzoek bestaat meestal uit gesprekken met jou en je medewerkers, en eventueel enkele klanten. Met dit onderzoek wordt de basis gelegd voor een sterke merkpositionering en merkidentiteit: het karakter van je merk.

  1. Merkstrategie ontwikkelen

Op basis van de resultaten uit het onderzoek werkt het branding agency je merkidentiteit en merkstrategie uit. Wat is je gewenste merkimago? Wat zijn de belangrijkste waarden die je doelgroep bij moet blijven? Hoe moet de doelgroep je merk gaan zien? Je branding agency gaat vervolgens je merkverhaal schrijven en je branding strategie ontwikkelen. Je branding strategie maakt duidelijk welke doelen je wilt behalen en hoe je dat wilt doen.

  1. Creatieve vertaling en uitvoering van je branding strategie

Je merkidentiteit wordt vertaald in een visuele identiteit, compleet met merknaam, logo, huisstijl, beeldtaal en tone of voice. Op basis daarvan kunnen concrete producten worden ontwikkeld en ga je je branding strategie uitvoeren. Je branding agency kan alle mogelijke middelen ontwikkelen: van websites tot online advertenties, van billboards tot social media. Alles wat past in de strategie om jouw merk te laten groeien. Deze inspanningen zijn overigens niet alleen gericht op externe doelgroepen. Ook intern moeten acties bepaald worden, om te zorgen dat je medewerkers je merkverhaal doorleven en handelen volgens je merkwaarden. Want een sterk merk bouw je alleen als je in alle opzichten doet wat je belooft.

  1. Evalueren, bijsturen en blijven ontwikkelen

Het bouwen van een sterk merk is nooit klaar. Daarom is het belangrijk om nauw samen te blijven werken met je branding agency. De merkstrategen meten steeds hoe je merk ervoor staat, hoe je communicatiemiddelen scoren en hoe de doelgroep je merk beleeft. Het is een zaak van steeds onderzoeken, meten, bijsturen en aanpassen. Noodzakelijk, want heb je eenmaal een goed imago gecreëerd voor je merk, dan wil je natuurlijk ook dat dat zo blijft.