Home » Blog » Merknamen » Gratis Bedrijfsnaam bedenken in 2023: 3 opties
Bijgewerkt op woensdag 1 februari 2023
Origineel gepubliceerd: 1-11-2017 – Laatste update: 24-01-2023
Soms zie je van die bedrijfsnamen voorbijkomen waarvan je zou willen dat je ze zelf had bedacht. Hoe bedrijfsnaam bedenken start <<- lees je hier! Maar je hebt geen idee hoe ze erop zijn gekomen. Gelukkig zijn er verschillende manieren om het voor jezelf wat makkelijker te maken om een bedrijfsnaam te bedenken. We bespreken in dit artikel 3 (+1) opties:
Bij Dot-o-mator selecteer je twee categorieën. De gratis tool gaat vervolgens de woorden die het met deze categorieën associeert met elkaar combineren. Een grappige aanpak met een hoog trial and error-gehalte, maar zeker ook een paar interessante uitkomsten.
Link: www.dotomator.com
Latijnse woorden hebben altijd gelijk iets deftigs. Als dat is wat je voor je merk zoekt is de tool Naming een uitkomst. Je voert namelijk een woord in en de gratis tool breidt deze uit met 1, 2 of 3 lettergrepen het Latijn en Grieks. In plaats daarvan kun je ook nog kiezen voor standaard woorden of rijmvervoegingen.
Link: www.naming.net
Sommige merken bestaan uit betekenisloze woorden die simpelweg geweldig klinken, zoals Zalando bijvoorbeeld. Maar hoe verzin je die? De tool Company Name Generator helpt je om zulke bedrijfsnamen gratis te bedenken. Geef aan welke (mede)klinkers je er in ieder geval in wilt hebben en selecteer één of meerdere patronen. Met een klik op de knop krijg je vervolgens allerlei suggesties.
Link: www.company-name-generator.com
Heb je al wel een idee welk woord je bedrijfsnaam moet bevatten, maar kun je dé naam nog niet vinden? Kijk dan eens naar Namium. Bij deze gratis bedrijfsnaam-tool voer je 1 woord in, waarna de tool er allerlei variaties op verzint.
Link: www.naminum.com
Dit is de eerste optie die veel ondernemers overwegen. Apple had iedereen toch kunnen verzinnen? Dit mag geen enkel probleem zijn. Vaak worden andere mensen, zoals teamleden, medeoprichters en familieleden betrokken voor feedback. Wat vaak lastig blijkt: de beslissing. Wanneer hak je de knoop door en wie doet dit? Welke feedback neem je serieus en welke leg je naast je neer? Bekijk ook onze creatieve bedrijfsnaam voorbeelden aanbod. Of lees ons uitgebreide artikel over de beste ‘eigen bedrijf starten ideeën‘.
Ga je in je eentje een bedrijfsnaam bedenken, dan loop je vaak snel vast. Je blijft maar peinzen over een paar opties, maar die creatieve waterval waar je op zit te wachten komt niet echt op gang. Ga daarom eens met een paar mensen zitten om te brainstormen over je bedrijfsnaam. Hiervoor kun je allerlei mensen vragen. Collega’s of bevriende ondernemers bijvoorbeeld. Die zitten net als jij ‘in het vak’ maar hebben misschien net een andere kijk op de zaken. Maar wees ook niet bang om vrienden en familie te vragen die helemaal niets van jouw business weten! Juist die frisse blik is enorm waardevol. Je bent zelf namelijk vaak al tijden met je nieuwe bedrijf bezig, waardoor het moeilijk is om nog écht objectief naar de zaken te kijken.
Laat je tijdens de brainstorm niet beperken door wat voor regels dan ook, die staan je creativiteit alleen maar in de weg. Laat de ideeën maar komen en neem daarbij alle vrijheid om te associëren. Dat levert je ongetwijfeld een boel ideeën op, waar je vervolgens structuur in wilt aanbrengen. Je hebt bijvoorbeeld een aantal namen die lekker klinken, maar die geen betekenis hebben. Of juist een groep namen die heel precies beschrijven wat je doet. Met een mindmap kun je al die groepen en opties mooi visueel samenvatten. Zo’n mindmap kun je lekker ouderwets met pen en papier maken, maar er zijn online ook gratis mindmap tools te vinden.
Tijd voor de volgende stap richting je bedrijfsnaam. Het verzinnen van mogelijkheden is niet zo moeilijk, maar het kiezen van de definitieve naam wel. Vraag daarom de deelnemers aan je brainstorm om uit jullie mindmap een aantal favorieten te kiezen. Hoeveel dat er zijn hangt natuurlijk af van het totaal aantal namen, maar probeer dit tot 5 à 10 bedrijfsnamen te beperken. Je zult zien dat er vast een aantal namen zijn die meerdere meedenkers op hun lijstje hebben staan. Deze zet je bij elkaar op een zogenaamde shortlist: het definitieve lijstje met kanshebbers.
Dit is de optie die veel bedrijven met budget kiezen. Daarmee leg je de verantwoordelijkheid voor het bedenken van een goede naam neer bij een professional. Dit kan vaak vanaf enkele duizenden Euro’s, afhankelijk van wat er wordt opgeleverd: positioneringsdocument, domeinnaam, huisstijl etc.
Bij een bestaande organisatie is het belangrijk om de betrokkenheid van het bedrijf in het proces goed vast te leggen. Anders loopt je het risico dat de naam intern geen draagvlak heeft.
Na de fase van mogelijke bedrijfsnamen bedenken en verzinnen is het tijd voor de laatste stap, het kiezen van je definitieve naam. Je persoonlijke voorkeur speelt daarbij natuurlijk een rol, maar er zijn nog twee belangrijke zaken om rekening mee te houden:
Kom je er met deze 3 opties nog niet uit? Onze merkexperts doen meer dan alleen het bij elkaar gooien van wat termen en onze namen zijn een stuk goedkoper dan een traject bij een reclamebureau. Ook heb je direct de bijbehorende domeinnaam. We hebben inmiddels een collectie van meer dan 500 bedrijfsnamen.
Om het wat makkelijker te maken om ze te bekijken, hebben onze merkexperts ze opgedeeld in categorieën, hier enkele voorbeelden:
De auteur
Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2023 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Vul je naam en e-mailadres in:
"*" geeft vereiste velden aan
We sturen 1 x per maand een nieuwsbrief, meer niet. Je kunt je gemakkelijk uitschrijven.