Eigen bedrijf starten: 10 veelgemaakte fouten

Een succesvol eigen bedrijf opzetten gaat vrijwel nooit over rozen. Alle topondernemers zijn een paar keer flink onderuitgegaan, want dat hoort nu eenmaal bij het ondernemerschap. Vaak maken ondernemers dezelfde fouten bij het starten van hun eigen bedrijf. We zetten tien veelgemaakte fouten op een rij, zodat jij die in elk geval niet meer hoeft te maken.

Eigen_bedrijf_starten

Fout 1: een bedrijf starten zonder marktonderzoek

Wil je je eigen bedrijf starten, dan is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Essentieel onderdeel van die voorbereiding is het doen van onderzoek naar je markt en je doelgroep.

Breng vooraf helder in kaart of er genoeg interesse is voor jouw nieuwe product of dienst. Kijk ook wie je concurrenten zijn en hoe je je van hen kunt onderscheiden. Het is niet erg als er in jouw branche al veel concurrentie is. Maar om succesvol te zijn, is het wel noodzakelijk om net wat anders te bieden dan de rest. Of dat nu gaat om een specifiek product, een niche-doelgroep of een bepaalde manier van werken.

Fout 2: geen bedrijfsplan maken (of juist een te omvangrijk plan)

Nog zo’n veelvoorkomende fout bij het starten van een eigen bedrijf: geen plan maken. Stel, je hebt een geweldig idee en bent ervan overtuigd dat het een gat in de markt is. Dan is het verleidelijk om enthousiast van start te gaan en het maken van een goed onderbouwd bedrijfsplan achterwege te laten. Toch kun je niet zonder, want je hebt een duidelijke richtlijn nodig om je doelen te bereiken. Neem de tijd om een sterk bedrijfsplan, een financieel plan en een marketing- en verkoopplan te schrijven. Zo breng je in kaart wat je doelen zijn, wat je strategie wordt en wat je nodig hebt om die strategie uit te voeren. Maak een goed plan, maar voorkom dat het een heel boekwerk wordt. Dat kan verlammend werken, doordat je het overzicht verliest.

Fout 3: alles alleen willen doen

Als ondernemer hoef je niet alles te kunnen. Sommige werkzaamheden kun je beter overlaten aan een expert. Bovendien is het waardevol om samen te werken met mensen die over andere inzichten beschikken. Neem daarom mensen aan als je extra hulp nodig hebt of schakel de tijdelijke hulp van een externe partij in om bepaalde projecten te realiseren.

Fout 4: niet samenwerken met de juiste mensen

Aansluitend op het vorige punt: zorg dat je met de juiste mensen samenwerkt. Zeker als het gaat om een zakenpartner en al helemaal als dat iemand is die je kent. Samenwerken met vrienden of familie is geen garantie voor succes en kan in de privésfeer vervelende gevolgen hebben. Kijk daarom heel kritisch naar wat een partner ter tafel brengt. Vult hij of zij je aan? Welke expertise en kwaliteiten heeft hij of zij? Dit geldt ook voor het aannemen van mensen. Neem mensen aan die meerwaarde bieden voor je bedrijf en die passen bij het karakter en de strategie van jouw onderneming. Het is verleidelijk om in drukke tijden snel ‘handjes’ in te zetten, maar dat brengt je bedrijf op de lange termijn niet altijd verder.

Fout 5: direct je baan opzeggen

Heb je een goed idee voor een nieuw bedrijf? Dan wil je daar natuurlijk vol voor gaan. De verleiding is vaak groot om direct je baan op te zeggen, maar ondernemen betekent ook risico’s inschatten. Het is slimmer om je nieuwe ondernemingsplan in de avonduren en de weekenden tot in de puntjes uit werken. Mochten de zaken alsnog toch tegenvallen, dan kun je altijd nog terugvallen op je vaste baan. Gaat je bedrijf eenmaal lopen? Wacht dan ook weer niet te lang met opzeggen. Op dat moment moet je er vol voor kunnen gaan.

Fout 6: niet uitzoeken wat wel en niet mag

Ondernemen betekent voor veel mensen vrijheid, maar dat betekent niet dat alles zomaar mag. Afhankelijk van je branche krijg je te maken krijgen met specifieke wet- en regelgeving. Denk maar aan alle voorschriften voor de horeca en zorg. Zoek goed uit wat je op dat gebied nodig hebt voordat je start. Hetzelfde geldt voor je naam van je bedrijf. Is die nog niet bezet? Is de bijbehorende domeinnaam nog vrij? Leg die namen op tijd vast.

Fout 7: zelf je boekhouding doen

Boekhouden is een vak apart en daarom is het aan te raden om een goede boekhouder in de arm te nemen. Doe je boekhouding niet zelf, want een goede boekhouder verdient zijn of haar kosten dubbel en dwars terug. Allereerst omdat ervaren boekhouders veel sneller en effectiever werken dan jij. Maar ook omdat ze precies weten hoe je slim met je geld omgaat en kosten kunt besparen.

Fout 8: te snel te veel geld uitgeven (of te weinig)

Voor het starten en draaiende houden van sommige bedrijven heb je veel geld nodig. Maak daarom een realistische begroting en zorg dat je een financiële buffer hebt. Je financiën op orde hebben is één van de belangrijkste onderdelen van het ondernemerschap. Geef als starter niet te snel te veel geld uit, want die investeringen kun je misschien niet op tijd terugverdienen. Het kost nu eenmaal tijd om een klantenbestand op te bouwen. Aan de andere kant: geef ook niet te weinig uit. Wil je niet investeren in je bedrijf, dan is de kans groter dat het geen succes wordt.

Fout 9: geen bescherming van je intellectuele eigendom

Heb je een uniek product of dienst bedacht, zorg dan dat je je werk beschermt, zodat de concurrentie er niet mee vandoor kan gaan. Registreer je merk, vraag een octrooi aan voor je product en bescherm je handelsnaam. Daarnaast is het belangrijk om vertrouwelijke bedrijfsinformatie goed te bewaken. Vraag de mensen die toegang hebben tot deze informatie om een geheimhoudingsovereenkomst te tekenen en sluit met je medewerkers een concurrentiebeding af.

Fout 10: niet flexibel zijn en te veel vasthouden aan je idee

Het is logisch dat je zo enthousiast bent over je unieke idee, dat je daar niet van wilt afwijken. Als ondernemer is het ook heel belangrijk om op je intuïtie te vertrouwen. Maar het is net zo belangrijk om flexibel te zijn en niet koppig vast te houden aan je plan. Om echt succesvol te worden, kan het nodig zijn om ideeën wat aan te passen of plannen bij te stellen. Laat vooral los wat niet werkt, en bouw verder aan een product dat wél de gewenste potentie heeft. Zo kun je uiteindelijk je zakelijke ambities waarmaken.