Home » Blog » Ondernemen » Wat is een effectief logo en aan welke eisen moet het voldoen?
Bijgewerkt op maandag 15 augustus 2022
Nike. Apple. Coca-Cola. Bij het horen van deze merknamen kost het je waarschijnlijk geen enkele moeite om je het bijbehorende logo voor de geest te halen. Dit zijn ijzersterke logo’s, herkenbaar voor iedereen. Natuurlijk wil je voor jouw bedrijf ook een sterk logo ontwikkelen, dat past bij wat je uit wilt stralen. Maar wat is een goed logo en waarom is het zo belangrijk?
Logo’s zijn afbeeldingen, teksten, vormen of een combinatie daarvan, die de naam van een bedrijf weergeven. Een goed logo sluit naadloos aan bij de merkwaarden en de identiteit van je bedrijf.
Misschien denk je dat een logo bijzaak is bij het starten van je bedrijf. Maar een logo is juist heel bepalend. Een goed logo zorgt voor een positieve eerste indruk, het wekt interesse, het helpt mensen om jouw bedrijf te onthouden en het onderscheidt jouw bedrijf van de concurrentie. Een goed logo is onderdeel van je merkidentiteit en merkstrategie en ondersteunt je bij het bouwen van een sterk merk.
Bij het ontwerpen van een logo is het belangrijk dat je afweegt of je een beschrijvend of niet-beschrijvend logo wilt hebben, of een combinatie daarvan. Een beschrijvend logo is een logo dat aangeeft welk type product of dienst een merk levert. Denk aan het logo van Burger King, waarbij de merknaam tussen een hamburgerbroodje staat. Het logo van McDonald’s is juist niet-beschrijvend: de gele M zegt niets over de producten van McDonald’s.
Welk soort logo is effectiever? Uit onderzoek van Harvard Business Review blijkt dat beschrijvende logo’s een positiever effect op de merkbeleving van consumenten hebben dan niet-beschrijvende logo’s. Consumenten vinden het makkelijker om een beschrijvend logo visueel te verwerken en begrijpen daardoor beter wat het merk biedt. Dat vergroot de bereidheid om het product of dienst te kopen.
De resultaten van dit onderzoek gelden overigens zeker niet voor elk merk. Bij bekende merken is het logo-ontwerp bijvoorbeeld minder van invloed, omdat consumenten al een gevoel bij het merk hebben ontwikkeld. Beschrijvende logo’s hebben ook een negatief effect op merken die producten op de markt brengen die te maken hebben met negatieve zaken, zoals insectwerende middelen. De associatie met het merk is dan ook vanzelf negatiever. De algemene conclusie van de onderzoekers is dat een logo het beste één ontwerpelement kan bevatten dat iets zegt over het type product of dienst dat het bedrijf aanbiedt.
Een goed logo voldoet aan een aantal eisen:
Je kunt je logo op verschillende manieren ontwerpen. Er zijn bijvoorbeeld gratis tools beschikbaar waarmee je zelf aan de slag kunt. Ligt je talent niet bij ontwerpen, dan is het aan te raden om een professionele ontwerper of een reclamebureau in te huren. In deze blog lees je meer over het laten maken van een logo.
De auteur
Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Oprichter van digital marketingbureau Tasmanic. Meer dan 10 jaar ervaring als online marketingconsultant. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mensen en vooral mkb-ondernemers beslissingen nemen.
Hulp
Bedrijfsnamen
Klantenservice
© 2023 Brandio is een registreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Vul je naam en e-mailadres in:
"*" geeft vereiste velden aan
We sturen 1 x per maand een nieuwsbrief, meer niet. Je kunt je gemakkelijk uitschrijven.