Wat is een effectief logo en aan welke eisen moet het voldoen?

Nike. Apple. Coca-Cola. Bij het horen van deze merknamen kost het je waarschijnlijk geen enkele moeite om je het bijbehorende logo voor de geest te halen. Dit zijn ijzersterke logo’s, herkenbaar voor iedereen. Natuurlijk wil je voor jouw bedrijf ook een sterk logo ontwikkelen, dat past bij wat je uit wilt stralen. Maar wat is een goed logo en waarom is het zo belangrijk?

effectief logo

Wat is een logo?

Logo’s zijn afbeeldingen, teksten, vormen of een combinatie daarvan, die de naam van een bedrijf weergeven. Een goed logo sluit naadloos aan bij de merkwaarden en de identiteit van je bedrijf.

Waarom is een logo belangrijk?

Misschien denk je dat een logo bijzaak is bij het starten van je bedrijf. Maar een logo is juist heel bepalend. Een goed logo zorgt voor een positieve eerste indruk, het wekt interesse, het helpt mensen om jouw bedrijf te onthouden en het onderscheidt jouw bedrijf van de concurrentie. Een goed logo is onderdeel van je merkidentiteit en merkstrategie en ondersteunt je bij het bouwen van een sterk merk.

Beschrijvend of niet-beschrijvend logo?

Bij het ontwerpen van een logo is het belangrijk dat je afweegt of je een beschrijvend of niet-beschrijvend logo wilt hebben, of een combinatie daarvan. Een beschrijvend logo is een logo dat aangeeft welk type product of dienst een merk levert. Denk aan het logo van Burger King, waarbij de merknaam tussen een hamburgerbroodje staat. Het logo van McDonald’s is juist niet-beschrijvend: de gele M zegt niets over de producten van McDonald’s.

Welk logo is effectiever?

Welk soort logo is effectiever? Uit onderzoek van Harvard Business Review blijkt dat beschrijvende logo’s een positiever effect op de merkbeleving van consumenten hebben dan niet-beschrijvende logo’s. Consumenten vinden het makkelijker om een beschrijvend logo visueel te verwerken en begrijpen daardoor beter wat het merk biedt. Dat vergroot de bereidheid om het product of dienst te kopen.

Uitzonderingen op de regel

De resultaten van dit onderzoek gelden overigens zeker niet voor elk merk. Bij bekende merken is het logo-ontwerp bijvoorbeeld minder van invloed, omdat consumenten al een gevoel bij het merk hebben ontwikkeld. Beschrijvende logo’s hebben ook een negatief effect op merken die producten op de markt brengen die te maken hebben met negatieve zaken, zoals insectwerende middelen. De associatie met het merk is dan ook vanzelf negatiever. De algemene conclusie van de onderzoekers is dat een logo het beste één ontwerpelement kan bevatten dat iets zegt over het type product of dienst dat het bedrijf aanbiedt.

Wat is een goed logo?

Een goed logo voldoet aan een aantal eisen:

  1. Het logo is uniek en lijkt op geen enkel ander bekend logo. Je laat een logo ontwerpen omdat je je als bedrijf wilt onderscheiden. Dat betekent dat ook je logo onderscheidend en direct herkenbaar voor de doelgroep moet zijn.
  2. Het logo zegt iets over wat je bedrijf doet en waar het voor staat. Het past ook bij wat je als bedrijf uit wilt stralen. Dat vergroot de herkenbaarheid en het gevoel wat de doelgroep bij je bedrijf heeft. Het NS-logo is bijvoorbeeld een spoor, met pijlen naar links en rechts: de NS vervoert je met de trein door heel Nederland.
  3. De kleurkeuze en het lettertype zijn ook bepalende elementen voor een goed logo, die moeten passen bij je bedrijf. Blauw staat bijvoorbeeld voor betrouwbaar, rood voor passie en energie. Een bedrijf als Disney gebruikt een heel speels lettertype, terwijl de Rabobank het strak houdt.
  4. Het logo past bij de doelgroep. Is jouw onderneming een start-up die een jong publiek aan wil spreken? Dan kies je voor een heel ander soort logo dan een verzekeraar, die gaat voor strak en zakelijk.
  5. Het logo heeft niet te veel toeters en bellen. Het is belangrijk dat het op elk formaat en op elke achtergrond goed afgedrukt kan worden, van briefpapier tot kantoorgebouw. Is het logo voorzien van te veel details, dan is het niet meer goed leesbaar en verliest het direct aan kracht.
  6. Het logo is tijdloos. Natuurlijk kun je het in de loop der jaren wel restylen als het nodig is, maar het is belangrijk dat het altijd herkenbaar blijft. Bovendien is veranderen van logo kostbaar, aangezien het in al je uitingen doorgevoerd moet worden.
  7. Zorg dat je logo en huisstijl naadloos bij elkaar passen, zodat de totale beeldidentiteit van je bedrijf klopt. De sfeer, de kleuren en uitstralingen van logo en huisstijl moeten goed bij elkaar aansluiten.

Hoe ontwerp je een logo?

Je kunt je logo op verschillende manieren ontwerpen. Er zijn bijvoorbeeld gratis tools beschikbaar waarmee je zelf aan de slag kunt. Ligt je talent niet bij ontwerpen, dan is het aan te raden om een professionele ontwerper of een reclamebureau in te huren. In deze blog lees je meer over het laten maken van een logo.