Doelgroep en merk verbinden: het belang van een branding strategie

Ben je ondernemer, dan is het waarschijnlijk je doel om een sterk merk voor je bedrijf te creëren. Een merk dat je doelgroep herkent, dat heldere kernwaarden heeft en waar mensen zich verbonden mee voelen. Met als resultaat een groeiend, toekomstbestendiger merk, dat steeds aan kracht wint. Om die doelen te bereiken, heb je een gedegen branding strategie (merkstrategie) nodig. Hoe ontwikkel je die branding strategie?

branding-strategie-pexels-mikael-blomkvist-6476255

Wat is een branding strategie?

Een branding strategie is de manier waarop je een vaste plek wilt veroveren in het hoofd van je klanten, zodat je maximale impact kunt maken. Met een goede branding strategie bouw je een sterk merk, waarbij merk en klant nauw met elkaar verbonden zijn.

Waarom is een branding strategie belangrijk?

Een goede branding strategie (of brand strategy) is belangrijk voor het succes van je bedrijf, want een sterk merk betekent dat je onderscheidend vermogen hebt. En nog belangrijker: dat je klanten weten wát dat is. Met een goede brand strategy zorg je dat de waarden van je bedrijf duidelijk zijn voor iedereen die met je merk in aanraking komt. Op basis van die waarden kiezen klanten vol overtuiging voor jouw product of dienst en worden ze ambassadeur voor je merk. Je branding strategie maakt ook duidelijk welke doelen je wilt behalen.

In vier stappen je branding strategie bepalen

Wil je een sterke branding strategie opstellen? Ga dan aan de slag met dit stappenplan:

  1. Visie, merkbelofte en merkidentiteit bepalen

Wie ben je en waar sta je voor? Dat zijn geen gemakkelijke vragen, maar ze vormen wel de basis van je branding strategie. In deze eerste fase van dit proces is het essentieel dat je je visie en je merkidentiteit helder krijgt. Wat is de ‘why’ van je merk? Wat beloof je je klanten? Wat wil je met je merk bereiken en welk probleem van je klanten wil je oplossen? Wat zijn de merkwaarden van je merk, de karaktereigenschappen die je merk definiëren en waar klanten zich aan kunnen verbinden? Dit is het verhaal van jouw merk en dat verhaal moeten je klanten kunnen dromen.

  1. Leer je doelgroep én je concurrentie kennen

Om een succesvolle branding strategie te maken, is het noodzakelijk dat je je doelgroep door en door kent. Wie zijn de mensen die jouw product of dienst kopen? Hoe willen ze aangesproken worden? Welke waarden spreken hen aan? Waarom zouden ze voor jou kiezen, en niet voor de concurrentie? Het is handig om hier persona’s voor te ontwikkelen: je fictieve ideale klanten. Dat maakt het makkelijker om later de juiste keuzes te maken. Bij het maken van afweging rond een bepaald marketingvraagstuk denk je na over de vraag ‘wat zou die persona hiervan vinden?’ en dat helpt je om de knoop door te hakken.

Concurrentie in kaart brengen

Breng goed in kaart wie je concurrenten zijn. Wat is hun boodschap en wat zijn hun waarden? Als dat duidelijk is, kun je aan de slag met het ontwikkelen van een onderscheidende koers op merkgebied.

  1. Merkconcept en visuele identiteit ontwikkelen

Als je merkidentiteit en doelgroep helder in kaart gebracht zijn, kun je die laten vertalen in een merkconcept. Dit is de manier waarop je je merkidentiteit aan de buitenwereld presenteert: de uitstraling van je merk. Onder het merkconcept vallen onder andere de merknaam en de uitwerking van je merkverhaal. Op basis daarvan laat je de visuele identiteit van je merk ontwikkelen: logo, huisstijl en tone of voice. Kleuren, beeldtaal, lettertype, vormen: alles moet naadloos aansluiten bij wat je merk wil uitstralen. Let op: het bedenken van een goede merknaam is een proces op zich. Hier lees je hoe je een sterke merknaam bedenkt.

Communicatiestijl ontwikkelen

Ook de manier van communiceren (de tone of voice) richting je doelgroep is heel belangrijk. Hoe spreek je klanten aan?  Zakelijk, of gebruik je ook woordgrapjes? Het totale plaatje moet kloppen en naadloos passen bij je merkidentiteit.

  1. Branding strategie bepalen: marketingplan maken en uitvoeren

Is je visuele identiteit compleet? Dan is het tijd voor het opstellen van je online en offline marketingstrategie. Hoe ga je je doelgroep bereiken? Hoe wil je zichtbaar blijven, via welke middelen en campagnes, hoe vaak en wanneer? Hoe ziet je contentstrategie eruit? Deze marketingstrategie geeft je houvast bij de praktische uitvoering van je branding strategie: het ontwikkelen van communicatiemiddelen en campagnes voor verschillende online en offline kanalen.

Het belang van consistentie in je brand strategy

Als je eenmaal je brand strategy bepaald hebt, dan is het noodzakelijk dat die consistent wordt uitgevoerd. Alles wat je bedrijf doet, moet kloppen met het karakter en de identiteit van je merk. Interpolis heeft als slogan ‘glashelder’. Die waarde is in alle facetten van de bedrijfsvoering doorgevoerd, tot aan de polisvoorwaarden toe. Als Interpolis opeens wollig en onduidelijk gaat communiceren, dan beschadigt dat het zorgvuldig opgebouwde imago van het merk.

Tijd voor rebranding?

Natuurlijk kan het wel gebeuren dat je merk op een bepaald moment aan een rebranding toe is. Nieuwe ontwikkelingen, doelgroepen of markten kunnen ervoor zorgen dat je jezelf anders moet gaan positioneren. Dat is geen probleem, zodat je dat maar op een zorgvuldige, weloverwogen manier doet.

Ontdek ook onze uitgebreide artikelen voor het bedenken van een bedrijfsnaam, kopen van een bedrijfsnaam of laat je inspireren door de tofste bedrijfsnaam ideeën.

Schakel een branding expert in

Een branding strategie maken is veel meer dan een mooi logo en lettertype kiezen. Het ontwikkelen van de strategie is een zorgvuldig proces, dat mede bepaalt hoe er in je bedrijf gewerkt wordt. Het kan daarom goed zijn om een gespecialiseerd branding agency in te schakelen, dat samen met jou de juiste koers kan bepalen. Zo verlies je geen tijd en kun je vanaf het begin op de goede manier aan je sterke merk bouwen.