Communicatie met klanten: denk aan goede teksten!

Communicatie met klanten

Heb je de juiste merknaam of bedrijfsnaam gevonden? Mooi zo. Nu is het zaak dat je je communicatie richting (potentiële) klanten goed op orde krijgt, zowel op formele wijze (communicatie met de klant) als op informele wijze (social media posts). Het inhuren van een freelance tekstschrijver of communicatieadviseur is helemaal geen gek idee.

Van loodgieter tot multinational

Of je nu een loodgietersbedrijf hebt, belegde broodjes verkoopt, de goedkoopste autoverzekering aan de man wilt brengen of CEO van een multinational bent; een groot deel van je succes valt of staat met je communicatie. En aangezien we tegenwoordig over veel schijven in contact komen met klanten, is het zaak dat teksten altijd goed zijn. Mail, social media, reclame-uitingen, brochures, enzovoorts. Ze zijn het uithangbord van je bedrijf.

Mailen

Mails van klanten beantwoord je het liefst snel en netjes. Niet iedereen had echter op school een tien voor spelling, dus willen er wel eens foutjes insluipen. Ook slordigheden liggen op de loer omdat je misschien nog 133 mails wilt afhandelen. Toch is haastige spoed zelden goed en kun je dit het beste overlaten aan iemand die niet alleen kennis van zaken heeft aangaande product of dienst, hij of zij moet ook de taal machtig zijn. Liefst ook de Engelse.

Reclame-uitingen

Je merk zal ondanks alle digitale promotie ook rechtstreeks in zicht moeten komen, via bijvoorbeeld folders, posters, billboards of visitekaartjes. Denk goed na over een slogan en teksten die passend zijn. Kies je voor een humoristische benadering, trek die dan door. Wil je het zakelijk houden, beantwoord mails, facebookberichten en tweets van mensen dan ook op een meer formele manier.

Social media: andere wetten

Al is het wel zo dat op social media andere wetten gelden. Hier is een losse, ontspannen toon de norm. Natuurlijk ga je bij ernstige berichtgeving niet lollig doen, maar over het algemeen is een luchtige benadering de beste. Er zijn zelfs social media-afdelingen die overal een positieve draai aan weten te geven. Maar uiteindelijk hangt dit af van het soort product of dienst dat jij levert.

Vermijd clichés

Als er één ding is waar mensen doorheen prikken, is het holle taal. Clichés, vermijd ze te allen tijde. Je doelgroep minachten of onderschatten is een grote fout. Er wordt een hoop geschreven, maar bij sommige bedrijfsteksten denk je wel eens: wat heb ik nu eigenlijk gelezen? Onduidelijke bestanddelen in shampoo, te technische termen met betrekking tot auto’s, een overdaad aan Engelse woorden, mensen worden er eerder lacherig van dan dat ze jouw product serieus zullen overwegen aan te schaffen, of überhaupt jouw merknaam zullen onthouden. Huur desnoods iemand in, niet iedereen is overal goed in.

Nog meer lezen?

Simon Sinek’s Golden Circle – Start met waarom

Origineel gepubliceerd: 19-11-2019 – Laatste update: 25-11-2020 Vele startende ondernemers wenden zich tot de Golden Circle>>

Lees artikel