We kennen ze allemaal wel, van die bedrijfsnamen waar je jaloers op bent. Ze zijn goed gevonden, een begrip geworden of dekken de lading precies. Daardoor maken ze direct indruk op de doelgroep en blijven hangen. Maar hoe verzin je net die goede bedrijfsnaam? Er zijn een paar richtlijnen waar je bedrijfsnaam aan moet voldoen om een grotere kans op succes te hebben. Want met alleen een goede bedrijfsnaam kom je er natuurlijk niet, maar het is wel de eerste stap. Daarom hier een overzicht waar een goede bedrijfsnaam aan moet voldoen, maar ook van wat je absoluut niet moet doen.

Hier moet een goede bedrijfsnaam aan voldoen

Uiteraard beginnen we met de punten die een bedrijfsnaam goed maken. Sommige namen zullen misschien een beetje breed zijn en lastig om te zetten tot een goede bedrijfsnaam. Maar het is wel een ideale manier om je verzonnen bedrijfsnamen te toetsen. Voldoet jouw bedrijfsnaam aan alle punten dan zit je goed. Moet je nog een bedrijfsnaam bedenken? Bekijk dan eerst dit stappenproces.

 

1. Heeft je bedrijfsnaam betekenis?

Een bedrijfsnaam met betekenis zorgt ervoor dat iemand direct een beeld heeft van wat je doet of wat je aanbiedt. En dit nog voordat jij iets hebt hoeven te vertellen. Jij zit diep in je bedrijf maar iemand anders heeft waarschijnlijk geen idee. Voorkom dus dat je werkt met afkortingen, het andersom spellen van woorden of insider jokes.

2. Zegt het iets over je merk?

Je hoeft niet heel letterlijk te zijn, maar het mag best een creatieve insteek zijn en de suggestie opwekken van wat je doet. Maar pas op dat je hier niet te ver in doorslaat. Je wilt niet bekendstaan als grappenmaker. Het is een dunne scheidingslijn.

3. Kunnen mensen de naam voor zich zien?

Als mensen zijn we visueel ingesteld, zelfs bij woorden kunnen we een beeld vormen. En juist hier moet je gebruik van maken. Je bedrijfsnaam blijft veel beter hangen als mensen er direct een beeld bij hebben.

4. Is je bedrijfsnaam future proof?

De markt van vraag en aanbod is constant in beweging. Hou dit gegeven in je achterhoofd. Nu bied je misschien enkel nog XYZ aan, maar wellicht dat je in de toekomst wel moet uitbreiden naar QRS of zelfs je bedrijfsvoering overgaat naar ABC. Dit hoeft niet eens te betekenen dat je in een andere branche gaat opereren, maar de vraag van klanten verandert continue. Je wilt niet dat ze denken dat jij enkel maar XYZ doet.

5. Zit er emotie in?

Emotie is nogal lastig te omschrijven, maar raakt jouw bedrijfsnaam deze snaar dan blijft je naam zoveel beter hangen. Het kan humor zijn, maar ook een gevoel van geluk. Ook hier geldt dat het een dunne scheidingslijn is. Je wilt niet te grappig zijn en onprofessioneel overkomen.

 

Dit wil je niet in je nieuwe bedrijfsnaam

Nu je weet waar een goede bedrijfsnaam aan moet voldoen, ben je waarschijnlijk ook benieuwd naar de valkuilen van een nieuwe bedrijfsnaam. Want zelfs als je voldoet aan alle bovenstaande punten, kan je nog steeds de plank misslaan omdat je niet hebt gedacht aan deze punten;

1. Expres een spelfout maken is geen humor

Soms lijkt het heel grappig, maar eigenlijk is het dat gewoon niet. Helemaal niet als je doorhebt hoeveel mensen jouw grappige spelfout niet zien en jouw bedrijf niet gevonden krijgen.

2. Een moeilijk te spellen bedrijfsnaam

Jij zal hem na een tijdje wel foutloos kunnen typen, maar kunnen eventuele medewerkers of potentiële klanten dat ook? Je zult versteld staan van hoeveel klanten je misloopt.

3. Ga niet na-apen

Originaliteit wordt beloond, is het doordat je waardering of juist minder gezeur krijgt. We kennen allemaal de me-too producten, maar het liefst sta je gewoon op eigen benen.

4. Grappige namen in een andere taal

Het lijkt een tof idee, een grappige naam in het Latijns, Grieks of Portugees. Maar wie gaat die connectie leggen?

5. Betekent je naam niet iets geks in een andere taal?

Vooral als je van plan bent internationaal te gaan is het belangrijk om er niet opeens achter te komen dat jouw naam in de andere taal een wel heel gekke betekenis heeft.

Heb je de juiste bedrijfsnaam gevonden?

Heb je een bedrijfsnaam die voldoet aan alle hier bovengenoemde punten? Dan komt de volgende stap, is hij überhaupt nog wel vrij? Check of je domeinnaam nog beschikbaar is maar ook of niemand hem al heeft geregistreerd bij de Kamer van Koophandel.

Komt jouw bedrijfsnaam niet door onze checklist waar een goede naam aan moet voldoen? Bekijk dan eens ons overzicht bedrijfsnamen. De honderden namen in verschillende branches voldoen aan alle punten en hebben als groot voordeel dat je zeker weet dat je het .NL-domein erbij hebt. 

Inclusief .NL + .BE Domein
+ Logo bestanden

Inclusief .NL Domein
+ Logo bestanden

Nog meer lezen?

Je bedrijfsnaam bestaat al? Wat nu?

Is je bedrijfsnaam al in gebruik? Zo kom je er achter of je naam al bestaat, en of dat erg is. Het is namelijk niet altijd een probleem.

Lees artikel


 

Deze week worden er 2 bedrijfsnamen toegevoegd..
Mis ze niet, schrijf je in!