fbpx

Goede bedrijfsnaam voldoet aan deze 10 punten!

Het verzinnen van een goede bedrijfsnaam is niet altijd even makkelijk. Een goede bedrijfsnaam is simpel, uniek, kort, uitspreekbaar, relevant en maakt direct indruk op je doelgroep. Er zijn een paar richtlijnen waar je bedrijfsnaam aan moet voldoen om een grotere kans op succes te hebben. In dit artikel bespreken we 10 punten waar een goede bedrijfsnaam aan (of juist niet!) moet voldoen:

  1. Betekenis bedrijfsnaam
  2. Wat zegt de naam over jou
  3. Visueel beeld bij je naam
  4. Naam is future proof
  5. Emotie verwerkt in de naam
  6. Niet expres een spelfout in de naam
  7. Geen moeilijk te spellen bedrijfsnaam
  8. Ga niet na-apen
  9. Geen buitenlandse termen in je naam
  10. Check betekenis naam online

Heb je nog helemaal geen inspiratie voor je bedrijfsnaam? Kijk dan eerst is naar onze bedrijfsnaam bedenken artikel waar we 11 waardevolle tips geven. Samen met dit artikel heb jij straks een goede bedrijfsnaam waarmee je de markt op kan!

10 punten waar een goede bedrijfsnaam aan moet voldoen

1. Betekenis bedrijfsnaam

Een goede bedrijfsnaam met betekenis zorgt ervoor dat iemand direct een beeld heeft van wat je doet of wat je aanbiedt. En dit nog voordat jij iets hebt hoeven te vertellen. Jij zit diep in je bedrijf maar iemand anders heeft waarschijnlijk geen idee. Voorkom dus dat je werkt met afkortingen, het andersom spellen van woorden of insider jokes. Een simpel voorbeeld: Coca-cola, de unieke bedrijfsnaam geeft met ‘cola’ aan welk product ze aanbieden.

2. Wat zegt de naam over jou

Je hoeft niet heel letterlijk te zijn, maar het mag best een creatieve insteek zijn en de suggestie opwekken van wat je doet. Maar pas op dat je hier niet te ver in doorslaat. Je wilt niet bekendstaan als grappenmaker. Het is een dunne scheidingslijn. Goed voorbeeld is de originele bedrijfsnaam Amazon, de naam verwijst naar de grootste rivier ter wereld, exotisch en anders. Eigenschappen die Jeff Bezos wilt uitstralen met zijn bedrijf.

3. Visueel beeld bij je naam

Als mensen zijn we visueel ingesteld, zelfs bij woorden kunnen we een beeld vormen. En juist hier moet je gebruik van maken. Een goede bedrijfsnaam blijft veel beter hangen als mensen er direct een beeld bij hebben. Denk bijvoorbeeld is maar aan de naam Apple, iedereen heeft er gelijk een visueel beeld bij.

4. Naam is future proof

De markt van vraag en aanbod is constant in beweging. Hou dit gegeven in je achterhoofd. Nu bied je misschien enkel nog schoenen aan, maar wellicht dat je in de toekomst wel moet uitbreiden naar complete kledinglijn. Dit hoeft niet eens te betekenen dat je in een andere branche gaat opereren, maar de vraag van klanten verandert continue. Je wilt niet dat ze denken dat jij enkel maar schoenen verkoopt.

5. Emotie verwerkt in de naam

Emotie is nogal lastig te omschrijven, maar raakt jouw bedrijfsnaam deze snaar dan blijft je naam zoveel beter hangen. Het kan humor zijn, maar ook een gevoel van geluk. Ook hier geldt dat het een dunne scheidingslijn is. Je wilt niet te grappig zijn en onprofessioneel overkomen. Een voorbeeld van een bedrijfsnaam met emotie is Disney. De manier waarop de bedrijfsnaam geschreven is geeft een ‘kindvriendelijke’ indruk, wat een gezellige sfeer creëert.

6. Niet expres een spelfout maken in de naam

Soms lijkt het heel grappig, maar eigenlijk is het dat gewoon niet. Helemaal niet als je doorhebt hoeveel mensen jouw grappige spelfout niet zien en jouw bedrijf niet gevonden krijgen. Een goede bedrijfsnaam bevat daarom niet expres een spelfout, of hier moet echt goed over nagedacht zijn.

7. Geen moeilijk te spellen bedrijfsnaam

Jij zal hem na een tijdje wel foutloos kunnen typen, maar kunnen eventuele medewerkers of potentiële klanten dat ook? Je zult versteld staan van hoeveel klanten je misloopt.

8. Ga niet na-apen

Originaliteit wordt beloond, is het doordat je waardering of juist minder gezeur krijgt. We kennen allemaal de me-too producten, maar het liefst sta je gewoon op eigen benen.

9. Geen buitenlandse termen in je naam

Het lijkt een tof idee, een grappige naam in het Latijns, Grieks of Portugees. Maar wie gaat die connectie leggen?

10. Check betekenis naam online

Vooral als je van plan bent internationaal te gaan is het belangrijk om er niet opeens achter te komen dat jouw naam in de andere taal een wel heel gekke betekenis heeft.

Heb je de juiste bedrijfsnaam gevonden?

Heb je een bedrijfsnaam die voldoet aan alle hier bovengenoemde punten? Dan komt de volgende stap, is hij überhaupt nog wel vrij? Check of je domeinnaam nog beschikbaar is maar ook of niemand hem al heeft geregistreerd bij de Kamer van Koophandel.

Komt jouw bedrijfsnaam niet door onze checklist waar een goede naam aan moet voldoen? Bekijk dan eens ons overzicht bedrijfsnamen. De honderden namen in verschillende branches voldoen aan alle punten en hebben als groot voordeel dat je zeker weet dat je het .NL-domein erbij hebt.

De auteur

Redactie Brandio

Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews