Merkverwatering: hoe een merknaam een begrip wordt

Het is de droom van elke ondernemer: een merknaam voor een product bedenken dat in de volksmond een begrip op zich wordt. Dit noemen we ook wel merkverwatering.

Merkverwatering is het verschijnsel dat een merknaam zo ingeburgerd raakt dat men het in de spreektaal als soortnaam gebruikt voor vergelijkbare producten.

In de taalkunde hebben ze hier zelfs een mooi woord voor: antonomasie. Hieronder vind je een lijstje van de meest bekende voorbeelden van merkverwatering.

1. De walkman van Sony

De jongste lezers kennen ‘m misschien niet meer, maar de walkman was een van de meest populaire apparaten van de jaren 80 en 90. Deze draagbare cassettespeler werd zo’n belangrijk deel van onze populaire cultuur, dat de merknaam een begrip op zichzelf werd.

2. De jaloezieën van Luxaflex

Grote kans dat je googelt op “luxaflex” als je nieuwe jaloezieën voor je ramen wilt hangen. De term is echter een merknaam van Hunter Douglas, een Amerikaans bedrijf met Duitse roots, dat ook nog een tijdje in Nederland gevestigd was. Naast jaloezieën produceert Luxaflex trouwens ook horren, zoals je in deze commercial uit de sixties ziet:

3. De Polaroid fotocamera

Populair in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw, maar ook nu weer in trek bij hipsters: de polaroidcamera. Hiermee maak je een foto, die direct op fotopapier uit het apparaat komt. Drie keer raden waar Instagram hun inspiratie vandaan haalde.

4. De aspirine van Bayer

Last van hoofdpijn? Dan neem je meestal een aspirientje om de pijn wat te verzachten. De officiële naam is alleen acetylsalicylzuur, wat natuurlijk niet echt lekker bekt. De Duitse farmaceutische fabrikant Bayer besloot het daarom maar onder de naam aspirine op de markt te brengen.

5. De frikandel van Gerrit de Vries

Een mooi stukje Nederlands culinair erfgoed, maar ook gewoon een merknaam! Slager Gerrit de Vries uit Dordrecht maakte halverwege de vorige eeuw gehaktballen voor de horeca. Door een wijziging in de Warenwet moest hij zijn product aanpassen. Hij besloot de van de bal een worst te maken en het hapje een andere naam te geven. De tip daarvoor kreeg hij van een Duitse snackbarhouder, die hem wees op de Frikadelle: een platte gehaktbal die daar al jaren onder die naam bekend was.

Zo zie je maar, met het bedenken van een goede merknaam kan je product of dienst letterlijk de geschiedenisboeken ingaan.

Inclusief .NL Domein
+ Logo bestanden

Inclusief .NL + .BE Domein
+ Logo bestanden

Nog meer lezen?

Een originele bedrijfsnaam: 3 voorbeelden

Hoe komt een originele bedrijfsnaam eigenlijk tot stand? Bekijk deze inspirerende voorbeelden van merken als Google, Ikea en Skype!

Lees artikel


 

Deze week worden er 2 bedrijfsnamen toegevoegd..
Mis ze niet, schrijf je in!