fbpx

Bestaat je bedrijfsnaam al? Dezelfde naam is soms mogelijk

Een bedrijfsnaam bedenken is niet gemakkelijk. De naam moet jaren kunnen meegaan, moet passen bij je product of dienst en in het ideale geval ook nog aansluiten bij je kernwaarden. Het is dan ook heel vervelend als je na lang zoeken eindelijk de perfecte naam hebt gevonden en dan blijkt dat die bedrijfsnaam al bestaat. Wat moet je dan doen? En zijn er nog mogelijkheden als je naam al in gebruik is?

bedrijfsnaam bestaat al

Wat als je bedrijfsnaam al in gebruik is?

Het kan natuurlijk dat je checks uitwijzen dat je gedroomde bedrijfsnaam al in gebruik is. Jammer, maar geen reden om meteen te wanhopen en een brainstorm voor een nieuwe naam te starten. Er zijn namelijk verschillende uitzonderingen waarbij je tóch een al bestaande merk- of bedrijfsnaam mag gebruiken. Let in deze gevallen wel extra goed op de beschikbaarheid van de domeinnaam die je wilt, want de kans is groter dat die dan al in gebruik is.

Wanneer mag je je bedrijfsnaam tóch gebruiken?

1. Als er geen verwarring kan ontstaan

Als er geen verwarring kan ontstaan tussen jouw bedrijf en het bedrijf met dezelfde naam, is het meestal niet erg om dezelfde naam te gebruiken. Zolang klanten de twee bedrijven maar goed uit elkaar weten te houden, is er niets aan de hand. Is dat onderscheid niet duidelijk, dan is de kans groot dat er juridisch gezien sprake is van verwarring. Let hier heel goed op, want verwarring kan makkelijk ontstaan, zeker als je dezelfde of vergelijkbare producten of diensten aanbiedt als je concurrent. Daarmee zou je kunnen profiteren van de naamsbekendheid van dat bedrijf en dat kan dat bedrijf klanten kosten.

2. Als je in een andere branche actief bent

Het gebruiken van een bedrijfsnaam die al bestaat, hoeft geen probleem te zijn als je in een andere branche actief bent dan het bedrijf dat dezelfde naam voert. De Kamer van Koophandel geeft inzicht in welke branche het bedrijf met dezelfde naam actief is. Als je dezelfde bedrijfsnaam in een andere branche wilt gaan gebruiken, dan is dat in principe geen probleem.

3. Als je in een ander geografisch gebied werkt

Bedrijfsnamen worden gedeeltelijk geografisch beschermd. Een kapsalon of een kledingwinkel richt zich bijvoorbeeld in de meeste gevallen op een specifieke regio. Zolang je in een ander geografisch gebied actief bent, mag je dezelfde naam gebruiken als andere bedrijven. Je zit elkaar dan niet in de weg, dus is er geen probleem. Natuurlijk hangt dit wel af van het soort zaak dat je hebt. Run je bijvoorbeeld een webshop, dan is die bijna niet aan een bepaalde regio te koppelen.

Toch een nieuwe bedrijfsnaam kiezen?

Het kan gebeuren dat je bedachte bedrijfsnaam niet door de check komt en ook de uitzonderingen geen oplossing bieden. Dan houdt het op, want inbreuk maken op iemands handelsnaam is strafbaar en de tegenpartij kan aangifte doen bij de politie. In dat geval zit er niets anders op dan opnieuw naar de tekentafel te gaan. Dat kan op verschillende manieren:

  • Je bedenkt een nieuwe bedrijfsnaam. Inmiddels weet je hoe dat proces verloopt, dus hopelijk lukt het om sneller een goed alternatief te vinden.
  • Je kunt ook gebruik maken van onze collectie bedrijfsnamen. Onze merkexperts hebben de leukste bedrijfsnamen bedacht, die je kunt kopen. Het grote voordeel is dat de optimale domeinnaam erbij inbegrepen is én onze designers al een bijpassend gratis logo hebben ontworpen. Zo zie je meteen wat de uitstraling van je nieuwe bedrijf wordt. Natuurlijk kun je ook zelf een logo (laten) ontwerpen.

Het is dus niet altijd erg als jouw nieuwe bedrijfsnaam al bestaat. En is het toch een probleem, dan zijn er gelukkig genoeg alternatieve bedrijfsnamen. Succes met het vinden van je ideale naam!

De auteur

Niek van Son

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Oprichter van digital marketingbureau Tasmanic. Meer dan 10 jaar ervaring als online marketingconsultant. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mensen en vooral mkb-ondernemers beslissingen nemen.

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews