fbpx

Bedrijfsnaam veranderen? Gevolgen zijn groter dan alleen KvK

In sommige situaties ontkom je er helaas niet aan en is het nodig om je merknaam of bedrijfsnaam te veranderen. Er kunnen uiteenlopende oorzaken voor zijn; de oude naam omvat het aanbod niet meer, een internationale groeistrategie, herpositionering met rebranding of simpelweg omdat de doelstelling of zelfs de eigenaar is veranderd. Redenen genoeg om een nieuwe passende bedrijfsnaam te bedenken. Maar de gevolgen kunnen groot zijn als je de overstap naar je nieuwe naam niet goed uitvoert. Daarom geven we je in dit artikel vijf stappen waar je aan moet denken bij het veranderen van je bedrijfsnaam.

Bedrijfsnaam_veranderen

Nog één keer, weet je het zeker?

Zoals je in de vijf stappen zult zien is je bedrijfsnaam veranderen een grote en tijdrovende klus. Is het wel echt noodzakelijk dat je een nieuwe naam bedenkt voor je bedrijf? Het is zonde om tijd te verdoen aan het doorvoeren van een naamsverandering enkel omdat je een leukere naam hebt verzonnen. Kortom, is het veranderen van je bedrijfsnaam van cruciaal belang voor je voortbestaan? Gaat het zorgen voor meer klanten of minder verwarring? Zo ja, begin dan aan de vijf onderstaande stappen.

Stap 1: Nieuwe bedrijfsnaam bedenken

De oude naam volstaat dus niet meer, maak duidelijk waarom deze niet meer past bij je bedrijfsvoering zodat je weet wat je in ieder geval niet terug wilt zien in je nieuwe bedrijfsnaam. Dan begint het proces van een nieuwe bedrijfsnaam bedenken. Begin met een brainstormsessie om te kijken welke richting je op wilt met je nieuwe naam. Moet er bijvoorbeeld in één oogopslag duidelijk zijn wat je bedrijfsvoering is of mag het een pakkende naam zijn die tot de verbeelding spreekt? Een goede bedrijfsnaam bedenken is een lang proces en daar neem je dan ook de tijd voor. Ben je zelf niet zo creatief maar wil je wel een pakkende bedrijfsnaam, bekijk dan eens onze collectie bedrijfsnamen.

Stap 2: Wijziging doorgeven bij de KvK

Voor de volgende stappen gaan we ervan uit dat je een nieuwe bedrijfsnaam bedacht hebt. Want hoe laat je de naamsverandering zo soepel mogelijk verlopen? Eerst moet het natuurlijk officieel geregeld worden. Het wijzigen van de naam van een eenmanszaak, vof, maatschap of cv kan direct bij de Kamer van Koophandel. Op deze pagina kan je de wijziging doorgeven. Wil je de bedrijfsnaam van je bv veranderen dan moet dit via een notaris aangezien de statuten moeten worden aangepast.

Toch nog even dit: het is ook mogelijk om meerdere handelsnamen te hebben, je huidige KvK inschrijving blijft dan hetzelfde. Je hebt enkel een extra handelsnaam van waaruit je klanten en relaties kunt benaderen.

Stap 3: Nieuwe huisstijl

Nu je bedrijfsnaam is veranderd bij de KvK wordt het zaak om de naam vorm te geven zodat ook de buitenwereld ziet dat je een naamsverandering hebt ondergaan en misschien wel een hele nieuwe uitstraling hebt. Bij een nieuwe naam hoort natuurlijk een nieuw logo. Misschien wel een hele nieuwe huisstijl met andere kleuren, lettertypes en e-mail handtekening en briefpapier. Heb je gekozen voor een bedrijfsnaam van Brandio? Dan ontvang je direct ook een nieuw logo. Dat scheelt weer een stap.

Stap 4: Online vindbaarheid behouden

Je bedrijfsnaam veranderen mag natuurlijk geen invloed hebben op je bedrijfsvoering. Het is niet de bedoeling dat je nieuwe bedrijfsnaam ervoor zorgt dat je opeens een dip krijgt in klanten en/of inkomsten. Het is dus belangrijk om te behouden wat je nu al hebt. Zeker als een deel van je klanten via online kanalen komt is het belangrijk om deze overgang soepel te laten verlopen. Enkele punten waar je op moet letten zijn;

  • Laat je oude website doorverwijzen naar je nieuwe website
  • Laat naamsvermeldingen op externe websites aanpassen
  • Zorg dat reviews worden meegenomen naar je nieuwe bedrijfsnaam
  • Voer de verandering door bij Google producten als Google Mijn Bedrijf
  • Pas je sociale media aan
  • Stap over op het nieuwe e-mail adres en stuur de oude automatisch door

Stap 5: Bestaande klanten en relaties inlichten

Als je alles klaar hebt staan om over te gaan op je nieuwe naam is er natuurlijk nog één belangrijk moment; je bestaande klanten en relaties op de hoogte brengen van je nieuwe bedrijfsnaam. Dit is uiteraard een mooi moment om weer contact te zoeken, maar belangrijker is nog dat je nieuwe bedrijfsnaam direct blijft hangen. Kom dus met een goed persbericht, gebruik desnoods direct je nieuwe drukwerk zodat ze nog beter zien waarom je van naam bent veranderd. Veel succes met de overstap naar je nieuwe bedrijfsnaam!

De auteur

Niek van Son

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Oprichter van digital marketingbureau Tasmanic. Meer dan 10 jaar ervaring als online marketingconsultant. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mensen en vooral mkb-ondernemers beslissingen nemen.

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews