Je bedrijfsnaam kiezen is misschien wel een van de moeilijkste beslissingen die je moet nemen als je een eigen bedrijf gaat starten. Vooral ook omdat hij, als het goed is, jaren mee moet. Niet iets om luchtig over te doen dus, want je bedrijfsnaam moet alles uitstralen waar jij voor staat. Neem dan ook vooral de tijd bij het kiezen van een goede bedrijfsnaam. Gebruik onze vijf stappen om een passende bedrijfsnaam te kiezen die de tand der tijd kan doorstaan.

Stap 1: In welke branche ben je actief?

De eerste stap klinkt misschien een beetje makkelijk, maar er zijn voorbeelden genoeg van bedrijven die een naam hebben gekozen zonder de branche in het achterhoofd te houden. Je zult zelf ook doorhebben dat als je een naam voor een kapsalon bedenkt dit anders gaat zijn als dat je een ICT-bedrijfsnaam of nieuwe winkelnaam zoekt. Maar er zijn ook branches waarbij het minder logisch is wat je doet. Juist dan is het goed om precies te weten wat je voor ogen hebt met je bedrijf en in welke branche je actief gaat zijn. Wie is je beoogde doelgroep en hoe wordt deze nu al bediend? Gebruiken je concurrenten bijvoorbeeld specifieke termen in hun bedrijfsnamen? Als je hier een trend in ziet is het goed om dit ook te overwegen, zo weet een groot deel van je doelgroep tenminste direct wat je doet.

Stap 2: Een persoonlijke of zakelijke naam?

Nu je weet of je specifieke woorden moet gebruiken, zodat je klanten in één oogopslag zien tot welke branche je behoort, is de volgende stap of het een persoonlijke of zakelijke naam gaat worden. Deze vraag is vooral relevant voor zzp’ers. Kies je ervoor om je eigen naam te gebruiken, of ga je juist voor een zakelijke naam? Een voorbeeld als je Jansen heet; wordt het “Jansen Grafische Vormgeving” of “Meesterlijk Grafische Vormgeving”. Beide hebben voor- en nadelen. Heb je bijvoorbeeld ambities om personeel aan te nemen dan is het misschien wat gek als zij straks vanuit jouw naam lijken te opereren. Weet je zeker dat je gewoon lekker alleen blijft dan geef je met een persoonlijke naam direct inzicht met wie je klanten contact hebben. Het staat immers in je bedrijfsnaam.

Stap 3: Wat wil je uitstralen?

De vorige stap loopt dan ook door in deze vraag, wat wil je uitstralen? Je bedrijfsnaam zegt misschien wel het meeste over hoe je in elkaar steekt en wat men van je mag verwachten. Maak je gebruik van je eigen naam, dan zullen ze eerder persoonlijke aandacht verwachten en geen rekening houden met bijvoorbeeld personeel. Een goed gekozen bedrijfsnaam geeft alvast inzicht in je manier van werken, of dit formeel of informeel gaat zijn. Maar hou ook rekening met je ambities en doelen. Gaat je bedrijf alleen binnen Nederland actief zijn of wil je internationaal gaan? Misschien wel een van de belangrijkste speerpunten voor het kiezen van je bedrijfsnaam. Want dit heeft gevolgen op hoe jouw bedrijfsnaam gepercipieerd gaat worden.

Stap 4: Een bedrijfsnaam kiezen of bedenken

Als je de eerste drie stappen doorlopen hebt wordt het vervolgens tijd om een bedrijfsnaam te bedenken. Maar, dit is best een lastig proces. Zeker als je zelf niet zo creatief bent. Gelukkig heb je Brandio gevonden, bij ons kun je namelijk een bedrijfsnaam kiezen! Onze bedrijfsnamencollectie heeft honderden bedrijfsnamen die klaarstaan om gebruikt te worden in uiteenlopende branches. Je krijgt er direct een gratis logo bij zodat je ziet hoe jouw bedrijf vormgegeven kan worden. Ga je toch liever zelf aan de slag? Lees dan eerst nog deze tips waar een goede bedrijfsnaam aan moet voldoen.

Stap 5: Je bedrijfsnaam vastleggen

Ervan uitgaande dat je nu een bedrijfsnaam hebt uitgekozen komt de laatste stap om het officieel te maken. Je bedrijfsnaam vastleggen en jezelf registreren bij de Kamer van Koophandel. Maar check voordat je een afspraak maakt eerst nog even of je bedrijfsnaam nog wel vrij is of niet te veel lijkt op een ander. Zeker als je in dezelfde branche actief bent, is dit niet toegestaan. Het zou vervelend zijn als je op het moment van inschrijven met een nieuwe naam op de proppen moet komen. Bekijk ook altijd of je domeinnaam nog vrij is. Heb je internationale plannen? Kijk dan niet alleen naar de beschikbaarheid van een .nl-domein.

 

Succes met het kiezen van jouw bedrijfsnaam!

Inclusief .NL Domein
+ Logo bestanden

Inclusief .NL Domein
+ Logo bestanden

Nog meer lezen?

Je bedrijfsnaam bestaat al? Wat nu?

Is je bedrijfsnaam al in gebruik? Zo kom je er achter of je naam al bestaat, en of dat erg is. Het is namelijk niet altijd een probleem.

Lees artikel


 

Deze week worden er 2 bedrijfsnamen toegevoegd..
Mis ze niet, schrijf je in!