Een bedrijfsnaam bedenken

Hoe begin je en waar moet je op letten?

Het blijft voor veel ondernemers een van de grootste uitdagingen: een goede bedrijfsnaam bedenken. Daarom een paar handige tips en waardevolle informatie van onze merkexperts, die elke dag weer nieuwe bedrijfsnamen verzinnen.

Begin met een brainstorm


Ga je in je eentje een bedrijfsnaam bedenken, dan loop je vaak al snel vast. Je blijft wat peinzen over een paar opties, maar die creatieve waterval waar je op zit te hopen komt niet echt op gang.

Goede bedrijfsnaam bedenken

 

Een bedrijfsnaam bedenken is teamwork

Ga daarom eens met een paar mensen zitten om te brainstormen over je bedrijfsnaam. Hiervoor kun je allerlei mensen vragen. Collega’s of bevriende ondernemers bijvoorbeeld. Die zitten net als jij ‘in het vak’ maar hebben misschien net een andere kijk op te zaken.

Maar wees ook niet bang om vrienden en familie te vragen die helemaal niets van jouw business weten! Juist die frisse blik is enorm waardevol. Je bent zelf namelijk vaak al tijden met je nieuwe bedrijf bezig, waardoor het moeilijk is om nog écht objectief naar de zaken te kijken.

bedrijfsnaam bedenken is teamwork

 

Van chaos naar structuur


Laat je tijdens de brainstorm niet beperken door wat voor regels dan ook, die staan je creativiteit alleen maar in de weg. Laat de ideeën maar komen en neem daarbij alle vrijheid om te associëren.

Dat levert je ongetwijfeld een boel ideeën op, waar je vervolgens natuurlijk een beetje structuur in wilt aanbrengen. Je hebt bijvoorbeeld een aantal namen die lekker klinken, maar geen betekenis hebben. Of juist een groep namen die heel precies beschrijven wat je doet.

Met een mindmap kun je al die groepen en opties mooi visueel samenvatten. Zo’n mindmap kun je lekker ouderwets met pen en papier maken, maar er zijn online ook gratis mindmap tools te vinden.

Brainstorm bedrijfsnaam

Maak een eerste selectie

Tijd voor de volgende stap richting je bedrijfsnaam. Het verzinnen van allerlei mogelijkheden is niet zo moeilijk, maar het kiezen van de definitieve naam natuurlijk wel.

Vraag daarom de deelnemers aan je brainstorm om uit jullie mindmap een aantal favorieten te kiezen. Hoeveel dat er zijn hangt natuurlijk af van het totaal aantal namen, maar probeer dit tot 5 à 10 bedrijfsnamen te beperken.

Je zult zien dat er vast een aantal namen is dat meerdere meedenkers op hun lijstje hebben staan. Deze zet je bij elkaar op een zogenaamde shortlist: het definitieve lijstje met kanshebbers.

Maak een eerste selectie

 

Je definitieve bedrijfsnaam kiezen


Na de fase van mogelijke bedrijfsnamen bedenken is het tijd voor de laatste stap, het kiezen van je definitieve naam. Je persoonlijke voorkeur speelt daarbij natuurlijk een rol, maar er zijn nog twee belangrijke zaken om rekening mee te houden:

1. Is de bedrijfsnaam zelf beschikbaar?
Je kunt niet zomaar een bedrijfsnaam kiezen die al in gebruik is. Kijk daarom in het handelsregister van de KvK of de bedrijfsnaam die jij verzonnen hebt niet al door een ander bedrijf gebruikt wordt.



2. Is het bijbehorende NL-domein nog vrij?
Een website vormt tegenwoordig een essentieel onderdeel van je business. Voor Nederlandse bedrijven is een NL-domein dat matcht met de bedrijfsnaam dus zeer waardevol. Check daarom zo snel mogelijk bij de Stichting Internet Domein Registratie of jouw domein nog vrij is.

 

Wil je een bedrijfsnaam bedenken maar kun je naast dit artikel nog wel wat meer hulp gebruiken? Kijk dan nu in onze collectie bedrijfsnamen. Deze zijn direct te koop of te huur, inclusief NL-domein en gratis logo!

 


 

Deze week worden er 2 bedrijfsnamen toegevoegd..
Mis ze niet, schrijf je in!