Bedrijfsnaam generators: 7 besproken [betaald & gratis]

Het woord bedrijfsnaam generator doet denken aan een machine waar je een muntje ingooit, waarna er vervolgens een bedrijfsnaam voor je uitrolt. Bij veel van dit soort online diensten is dat in feite ook het geval: je betaalt er voor een bedrijfsnaam. Maar er zijn ook gratis bedrijfsnaam generatoren.

In dit artikel bespreken we enkele gratis en betaalde bedrijfsnaam generatoren. We leggen uit hoe ze werken, zodat je er eens inspiratie op kunt doen. Maar we bespreken ook de voor- en nadelen, zodat je zelf kunt beslissen wat voor jou de beste optie is. Zo kan je zelf je bedrijfsnaam bedenken.

BusinessNameGenerator.com (GRATIS)

Laten we eens op de meest logische plek beginnen: BusinessNameGenerator.com. Op deze website kun je twee keywords invullen. Die kunnen betrekking hebben op je bedrijf, maar ook gewoon fantasiewoorden zijn die je lekker vindt klinken.

Zodra je deze invult krijg je een lange lijst met woordcombinaties waarin jouw twee keywords verwerkt zijn. Wat opvalt is dat het enorm veel onzincombinaties zijn, maar dat er best een paar leuke namen tussen zitten. Zodra hier op klikt kom je in een volgend scherm, waar je helaas zelf weer de mogelijke domeinnamen in moet vullen.

Conclusie: BusinessNameGenerator.com is aardig om wat ideeën op te doen, maar je moet zelf wel veel doen om de beschikbaarheid van bedrijfs- en domeinnaam te controleren.
Link: www.businessnamegenerator.com

Shopify (€€€)

Ook bij Shopify vul je één of meerdere woorden in die je graag terugziet in je bedrijfsnaam. De suggesties zijn hier al een stuk logischer en professioneler, echt namen waar je iets mee kunt. Ook interessant: van alle suggesties is de .com ook nog vrij.

Vervolgens kun je doorklikken om je naam en domein te registreren. Klinkt goed, maar er zit wel een flinke adder onder het gras. Je kunt dit namelijk alleen doen als je vervolgens ook je complete webshop bij Shopify onderbrengt.

Conclusie: professionele namen met de bijbehorende .com-domeinen, alleen wel heel vervelend dat je met je hele online business vervolgens aan Shopify vastzit.
Link: https://www.shopify.com/tools/business-name-generator

NameMesh (GRATIS)

De bedrijfsnamengenerator van NameMesh richt zich zogenaamd op start-ups, maar dat maakt voor de namen natuurlijk niet uit. Ook hier vraagt de generator je weer om een aantal keywords. Daar rollen een boel interessante suggesties uit en ook de presentatie hiervan in verschillende categorieën is slim bedacht.

Zo zie je een rijtje met de meest letterlijk overeenkomende bedrijfsnamen, maar ook met suggesties die vooral qua SEO weer interessant zijn. Andere categorieën zijn o.a. Fun (creatief) en New (nieuwe domeinextensies).

Ook het doorklikken om de beschikbaarheid van een domein te checken werkt hier goed, waarna je het domein direct aan kunt schaffen. De creativiteit is alleen wel wat beperkt en ook met Nederlandse termen weet deze bedrijfsnamengenerator niet zo goed raad.

Conclusie: goede koppeling tussen beschikbare namen en vrije domeinen, maar de suggesties liggen steeds erg dicht bij de ingevoerde keywords.
Link: https://www.namemesh.com/company-name-generator

Brandlance (€€€)

Een merknaam is natuurlijk meer dan een beschrijving van wat je doet met een domeinextensie erachter. Dat snappen ze bij Brandlance ook. Je begint je zoektocht hier niet aan de hand van keywords, maar kiest een categorie die bij jouw bedrijf past.

Vervolgens zie je suggesties van een aantal fictieve namen die bij je branche passen. Interessant, omdat je zo écht een naam kunt kiezen die je vervolgens uitbouwt tot een sterk merk. Toch ook hier een minpuntje: een groot aantal namen zien we namelijk letterlijk in elke categorie terugkomen.

Conclusie: interessant voor namen die de potentie hebben om uit te groeien tot een op zichzelf staand merk. Heeft helaas alleen geen .nl-domeinen.
Link: www.brandlance.com

Dot-o-mator (gratis & €)

Bij Dot-o-mator selecteer je twee categorieën. De gratis tool gaat vervolgens de woorden die het met deze categorieën associeert met elkaar combineren. Een grappige aanpak met een hoog trial and error-gehalte, maar zeker ook een paar interessante uitkomsten.

Link: www.dotomator.com

Naming (gratis)

Latijnse woorden hebben altijd gelijk iets deftigs. Als dat is wat je voor je merk zoekt is de tool Naming een uitkomst. Je voert namelijk een woord in en de gratis tool breidt deze uit met 1, 2 of 3 lettergrepen het Latijn en Grieks. In plaats daarvan kun je ook nog kiezen voor standaard woorden of rijmvervoegingen.

Link: www.naming.net

Naminum

Heb je al wel een idee welk woord je bedrijfsnaam moet bevatten, maar kun je dé naam nog niet vinden? Kijk dan eens naar Namium. Bij deze gratis bedrijfsnaam-tool voer je 1 woord in, waarna de tool er allerlei variaties op verzint.

Link: www.naminum.com

Wat heb je nu precies aan een bedrijfsnamengenerator?

Dat hangt er vooral vanaf wat je doel is met je bedrijf. Zit je in een hele specifieke niche en wil je een bedrijfsnaam die precies zegt wat je doet? En daardoor ook gekoppeld kan worden aan een logische domeinnaam? Dan kom je met de gratis bedrijfsnaamgeneratoren een heel eind.

Maar wil je een bedrijfsnaam die niet per se beschrijvend is maar wat meer karakter heeft? En die echt kan uitgroeien tot een merk dat mensen herkennen en waarderen? Dan vind je bij de websites waar je betaalt voor een naam meer interessante opties. Het vraagt weliswaar een investering, maar je bespaart weer op de tijd die je kwijt bent om er zelf een te bedenken.

Is Brandio een bedrijfsnaamgenerator?

Onze merkexperts doen meer dan alleen het bij elkaar gooien van wat termen. In die zin is Brandio dus geen typische bedrijfsnaamgenerator. De meerwaarde van onze merkexperts zit juist in het creatieve proces. Het resultaat daarvan vind je in onze collectie bedrijfsnamen.

En omdat we een Nederlands bedrijf zijn krijg je bij elke naam ook gelijk het bijbehorende .nl-domein. Een belangrijke factor in online succes voor Nederlandse bedrijven, die nog altijd profiteren van verschillende voordelen bij een .nl-domein.

Nog meer lezen?

Simon Sinek’s Golden Circle – Start met waarom

Je hebt een goede merknaam gekozen, beschikt over een sterke propositie en ook je (unique) selling points heb je goed op orde>>

Lees artikel