Bedrijfsnaam bedenken in 2020: 3 opties (gratis –> duur)

Origineel gepubliceerd: 1-11-2017 – Laatste update: 08-01-2020

Soms zie je van die bedrijfsnamen voorbijkomen waarvan je zou willen dat je ze zelf had bedacht. Maar je hebt geen idee hoe ze erop zijn gekomen. Gelukkig zijn er verschillende manieren om het voor jezelf wat makkelijker te maken om een bedrijfsnaam te bedenken. We bespreken in dit artikel 3 (+1) opties:

  1. Gratis tools op internet: we bespreken er in dit artikel 3, dit artikel gaat dieper in op bedrijfnaamgeneratoren.
  2. Zelf bedenken
  3. Een reclamebureau inschakelen
  4. De geheime BONUS-optie.

Optie 1: naam bedenken met gratis tools

Dot-o-mator

Bij Dot-o-mator selecteer je twee categorieën. De gratis tool gaat vervolgens de woorden die het met deze categorieën associeert met elkaar combineren. Een grappige aanpak met een hoog trial and error-gehalte, maar zeker ook een paar interessante uitkomsten.

Link: www.dotomator.com

Naming

Latijnse woorden hebben altijd gelijk iets deftigs. Als dat is wat je voor je merk zoekt is de tool Naming een uitkomst. Je voert namelijk een woord in en de gratis tool breidt deze uit met 1, 2 of 3 lettergrepen het Latijn en Grieks. In plaats daarvan kun je ook nog kiezen voor standaard woorden of rijmvervoegingen.

Link: www.naming.net

Company Name generator

Sommige merken bestaan uit betekenisloze woorden die simpelweg geweldig klinken, zoals Zalando bijvoorbeeld. Maar hoe verzin je die? De tool Company Name Generator helpt je om zulke bedrijfsnamen gratis te bedenken. Geef aan welke (mede)klinkers je er in ieder geval in wilt hebben en selecteer één of meerdere patronen. Met een klik op de knop krijg je vervolgens allerlei suggesties.

Link: www.company-name-generator.com

Naminum

Heb je al wel een idee welk woord je bedrijfsnaam moet bevatten, maar kun je dé naam nog niet vinden? Kijk dan eens naar Namium. Bij deze gratis bedrijfsnaam-tool voer je 1 woord in, waarna de tool er allerlei variaties op verzint.

Link: www.naminum.com

Voordelen gratis tools

  • Gratis.
  • Kan snel.

Nadelen gratis tools

  • Domeinnaam is misschien niet beschikbaar
  • Naam is niet bedacht door professional

Optie 2: Zelf bedenken

Dit is de eerste optie die veel ondernemers overwegen. Apple had iedereen toch kunnen verzinnen? Dit mag geen enkel probleem zijn. Vaak worden andere mensen, zoals teamleden, medeoprichters en familieleden betrokken voor feedback. Wat vaak lastig blijkt: de beslissing. Wanneer hak je de knoop door en wie doet dit? Welke feedback neem je serieus en welke leg je naast je neer?

Begin met een brainstorm

Ga je in je eentje een bedrijfsnaam bedenken, dan loop je vaak snel vast. Je blijft maar peinzen over een paar opties, maar die creatieve waterval waar je op zit te wachten komt niet echt op gang. Ga daarom eens met een paar mensen zitten om te brainstormen over je bedrijfsnaam. Hiervoor kun je allerlei mensen vragen. Collega’s of bevriende ondernemers bijvoorbeeld. Die zitten net als jij ‘in het vak’ maar hebben misschien net een andere kijk op de zaken. Maar wees ook niet bang om vrienden en familie te vragen die helemaal niets van jouw business weten! Juist die frisse blik is enorm waardevol. Je bent zelf namelijk vaak al tijden met je nieuwe bedrijf bezig, waardoor het moeilijk is om nog écht objectief naar de zaken te kijken.

Van chaos naar structuur

Laat je tijdens de brainstorm niet beperken door wat voor regels dan ook, die staan je creativiteit alleen maar in de weg. Laat de ideeën maar komen en neem daarbij alle vrijheid om te associëren. Dat levert je ongetwijfeld een boel ideeën op, waar je vervolgens structuur in wilt aanbrengen. Je hebt bijvoorbeeld een aantal namen die lekker klinken, maar die geen betekenis hebben. Of juist een groep namen die heel precies beschrijven wat je doet. Met een mindmap kun je al die groepen en opties mooi visueel samenvatten. Zo’n mindmap kun je lekker ouderwets met pen en papier maken, maar er zijn online ook gratis mindmap tools te vinden.

Maak een eerste selectie

Tijd voor de volgende stap richting je bedrijfsnaam. Het verzinnen van mogelijkheden is niet zo moeilijk, maar het kiezen van de definitieve naam wel. Vraag daarom de deelnemers aan je brainstorm om uit jullie mindmap een aantal favorieten te kiezen. Hoeveel dat er zijn hangt natuurlijk af van het totaal aantal namen, maar probeer dit tot 5 à 10 bedrijfsnamen te beperken. Je zult zien dat er vast een aantal namen zijn die meerdere meedenkers op hun lijstje hebben staan. Deze zet je bij elkaar op een zogenaamde shortlist: het definitieve lijstje met kanshebbers.

Voordelen zelf bedenken

  • Gratis (als je de uren van betrokkenen niet als kosten ziet).
  • Betrokkenheid van verschillende mensen binnen organisatie.

Nadelen zelf bedenken

  • Domeinnaam is misschien niet beschikbaar.
  • Naam is niet bedacht door professional.
  • Kan lang duren doordat meer mensen meebeslissen.

Optie 3: Een reclamebureau inschakelen

Dit is de optie die veel bedrijven met budget kiezen. Daarmee leg je de verantwoordelijkheid voor het bedenken van een goede naam neer bij een professional. Dit kan vaak vanaf enkele duizenden Euro’s, afhankelijk van wat er wordt opgeleverd: positioneringsdocument, domeinnaam, huisstijl etc.

Hoe werkt een reclamebureau

  1. Briefing: hier zul je zelf het werk moeten doen om richting te geven aan de bedenkers.
  2. Brainstorm.
  3. Bespreken opties voor richting.
  4. Uitwerken opties / eventueel extra brainstorm.
  5. Keuze

Bij een bestaande organisatie is het belangrijk om de betrokkenheid van het bedrijf in het proces goed vast te leggen. Anders loopt je het risico dat de naam intern geen draagvlak heeft.

Voordelen reclamebureau

  • Bedacht door professional.
  • Nemen alle wensen met betrekking tot de naam, merk en product mee in het bedenken.

Nadelen reclamebureau

  • Hoge kosten (vaak).
  • Proces duurt lang.
  • Minder betrokkenheid vanuit organisatie.

Je definitieve bedrijfsnaam kiezen

Na de fase van mogelijke bedrijfsnamen bedenken en verzinnen is het tijd voor de laatste stap, het kiezen van je definitieve naam. Je persoonlijke voorkeur speelt daarbij natuurlijk een rol, maar er zijn nog twee belangrijke zaken om rekening mee te houden:

  1. Is de bedrijfsnaam zelf beschikbaar? Je kunt niet zomaar een bedrijfsnaam kiezen die al in gebruik is. Kijk daarom in het handelsregister van de KvK of de bedrijfsnaam die jij verzonnen hebt niet al door een ander bedrijf gebruikt wordt. Hier lees je meer over het checken van een bedrijfsnaam.
  2. Is het bijbehorende NL-domein nog vrij? Een website vormt tegenwoordig een essentieel onderdeel van je business. Voor Nederlandse bedrijven is een NL-domein dat matcht met de bedrijfsnaam dus zeer waardevol. Check daarom zo snel mogelijk bij de Stichting Internet Domein Registratie of jouw domein nog vrij is.

Optie 4: wij van WC-eend adviseren Brandio

Kom je er met deze 3 opties nog niet uit? Onze merkexperts doen meer dan alleen het bij elkaar gooien van wat termen en onze namen zijn een stuk goedkoper dan een traject bij een reclamebureau. Ook heb je direct de bijbehorende domeinnaam.  We hebben inmiddels een collectie van meer dan 500 bedrijfsnamen.

Om het wat makkelijker te maken om ze te bekijken, hebben onze merkexperts ze opgedeeld in categorieën, hier enkele voorbeelden:

Nog meer lezen?

6 vragen aan Rik Feijen van Rabauw Craft Beer

1. Kun je iets vertellen over de periode voordat jullie de naam Rabauw gebruikte? Na avonden filosoferen en jongensdromen del>>

Lees artikel