Bedrijfsnaam bedenken in 2019: 3 opties (gratis –> duur)

Laatste update: 13-8-2019

Soms zie je van die bedrijfsnamen voorbijkomen waarvan je zou willen dat je ze zelf had bedacht. Maar je hebt geen idee hoe ze erop zijn gekomen. Gelukkig zijn er verschillende manieren om het voor jezelf wat makkelijker te maken om een bedrijfsnaam te bedenken. Gratis tools op internet bijvoorbeeld, waarvan we er in dit artikel een aantal bekijken.

Optie 1: naam bedenken met gratis tools

Dot-o-mator

Bij Dot-o-mator selecteer je twee categorieën. De gratis tool gaat vervolgens de woorden die het met deze categorieën associeert met elkaar combineren. Een grappige aanpak met een hoog trial and error-gehalte, maar zeker ook een paar interessante uitkomsten.

Link: www.dotomator.com

Naming

Latijnse woorden hebben altijd gelijk iets deftigs. Als dat is wat je voor je merk zoekt is de tool Naming een uitkomst. Je voert namelijk een woord in en de gratis tool breidt deze uit met 1, 2 of 3 lettergrepen het Latijn en Grieks. In plaats daarvan kun je ook nog kiezen voor standaard woorden of rijmvervoegingen.

Link: www.naming.net

Company Name generator

Sommige merken bestaan uit betekenisloze woorden die simpelweg geweldig klinken, zoals Zalando bijvoorbeeld. Maar hoe verzin je die? De tool Company Name Generator helpt je om zulke bedrijfsnamen gratis te bedenken. Geef aan welke (mede)klinkers je er in ieder geval in wilt hebben en selecteer één of meerdere patronen. Met een klik op de knop krijg je vervolgens allerlei suggesties.

Link: www.company-name-generator.com

Naminum

Heb je al wel een idee welk woord je bedrijfsnaam moet bevatten, maar kun je dé naam nog niet vinden? Kijk dan eens naar Namium. Bij deze gratis bedrijfsnaam-tool voer je 1 woord in, waarna de tool er allerlei variaties op verzint.

Link: www.naminum.com

Voordelen gratis tools

  • Gratis.
  • Kan snel.

Nadelen gratis tools

  • Domeinnaam is misschien niet beschikbaar
  • Naam is niet bedacht door professional

Optie 2: Zelf bedenken

Dit is de eerste optie die veel ondernemers overwegen. Apple had iedereen toch kunnen verzinnen? Dit mag geen enkel probleem zijn. Vaak worden andere mensen, zoals teamleden, medeoprichters en familieleden betrokken voor feedback.

Wat vaak lastig blijkt: de beslissing. Wanneer hak je de knoop door en wie doet dit? Welke feedback neem je serieus en welke leg je naast je neer?

Voordelen zelf bedenken

  • Gratis (als je de uren van betrokkenen niet als kosten ziet).
  • Betrokkenheid van verschillende mensen binnen organisatie.

Nadelen zelf bedenken

  • Domeinnaam is misschien niet beschikbaar.
  • Naam is niet bedacht door professional.
  • Kan lang duren doordat meer mensen meebeslissen.

Optie 3: Een reclamebureau inschakelen

Dit is de optie die veel bedrijven met budget kiezen. Daarmee leg je de verantwoordelijkheid voor het bedenken van een goede naam neer bij een professional. Dit kan vaak vanaf enkele duizenden Euro’s, afhankelijk van wat er wordt opgeleverd: positioneringsdocument, domeinnaam, huisstijl etc.

Hoe werkt een reclamebureau

  1. Briefing: hier zul je zelf het werk moeten doen om richting te geven aan de bedenkers.
  2. Brainstorm.
  3. Bespreken opties voor richting.
  4. Uitwerken opties / eventueel extra brainstorm.
  5. Keuze

Bij een bestaande organisatie is het belangrijk om de betrokkenheid van het bedrijf in het proces goed vast te leggen. Anders loopt je het risico dat de naam intern geen draagvlak heeft.

Voordelen reclamebureau

  • Bedacht door professional.
  • Nemen alle wensen met betrekking tot de naam, merk en product mee in het bedenken.

Nadelen reclamebureau

  • Hoge kosten (vaak).
  • Proces duurt lang.
  • Minder betrokkenheid vanuit organisatie.

Optie 4: wij van WC-eend adviseren Brandio

Kom je er met deze 3 opties nog niet uit? Dan kun je ook altijd een kijkje nemen bij onze collectie bedrijfsnamen. De .nl-domeinnaam heb je er dan sowieso bij en je krijgt ook de logobestanden er gratis bij.

Nog meer lezen?

Hoe kies en registreer je de juiste handelsnaam?

Het bedenken en registeren van de juiste handelsnaam is een van de eerste zaken die je doet bij het starten van een ondernemi>>

Lees artikel