Home » Blog » Marketing » AIDA-model. Betekenis, uitleg en voorbeelden
Bijgewerkt op maandag 25 november 2024
Het AIDA-model is een klassiek marketingmodel waarin je door het volgen van 4 stappen een effectieve advertentiecampagne of verkoopstrategie creëert. Het model is eenvoudig en effectief waardoor het al meer dan 100 jaar door marketeers gebruikt wordt voor reclame, promoties en verkoopstrategieën. In dit artikel vertellen we wat het AIDA-model is, leggen we de 4 stappen uit en geven we praktische voorbeelden.
Het AIDA-model is een marketingframework voor het creëren van reclameboodschappen, advertentiecampagnes en verkoopstrategieën bestaande uit 4 stappen waarmee je klanten door het aankoopproces leidt. AIDA is een afkorting voor Attention, Interest, Desire en Action. Het AIDA-model vertaalt zich in het Nederlands naar Aandacht, Interesse, Verlangen en Actie.
Het AIDA-model is een lineair model. Dit betekent dat de 4 stappen in volgorde genomen moeten worden. Dus eerst moet je de aandacht van de klant pakken, vervolgens interesse wekken, hierna verlangen aanwakkeren en tot slot de klant aanzetten tot actie. De reclameboodschap stem je af op de stap waarin de klant zich bevindt.
De AIDA-methode werd in 1925 geïntroduceerd door E.K. Strong die het beschreef in zijn boek The Psychology of Selling and Advertising. E.K. Strong is echter niet de persoon die dit model heeft bedacht. Volgens Strong zelf en algemeen aangenomen wordt dat het AIDA-model eind 19e eeuw is ontwikkeld door St Elmo Lewis.
Laten we de vier stappen van het AIDA-model in detail bespreken:
In deze fase draait het om het trekken van de aandacht van de doelgroep. Dit kan via opvallende advertenties, pakkende titels of visueel aantrekkelijke content. Het doel is om op te vallen in een vaak overvolle markt.
Voorbeeld:
Zodra je de aandacht hebt getrokken, moet je interesse opwekken door relevante en boeiende informatie te bieden. Hier draait het om het aanspreken van de behoeften of problemen van de doelgroep.
Voorbeeld:
In deze fase transformeer je interesse in verlangen. Dit betekent het creëren van een emotionele connectie met de klant, waarbij de voordelen van het product of de dienst worden benadrukt.
Voorbeeld:
De laatste fase richt zich op het omzetten van verlangen in actie. Hier moedig je de klant aan om daadwerkelijk een aankoop te doen of een andere gewenste handeling te verrichten.
Voorbeeld:
Laten we de promotie van een nieuwe koffiezetmachine nemen als praktisch voorbeeld van het AIDA-model.
Het AIDA-model is door de jaren heen uitgebreid en aangepast door economen. Zo is het model recent aangepast naar een AIDAS-variant. Hierin staat de S voor Satisfaction (Tevredenheid). Deze toevoeging benadrukt het belang van klanttevredenheid na de aankoop. Door klanten tevreden te houden, verhoog je de kans op retentie, herhaalaankopen en mond-tot-mondreclame.
Het AIDA-marketingmodel wordt vandaag de dag nog veel toegepast. Toch kent het ook enkele punten van kritiek.
Het AIDA-framework wordt door economen ook wel gebruikt om de customer journey weer te geven. Zo kan iedere stap uit het AIDA-model toegepast worden op een fase in de customer journey. De A van Attention wordt dan vaak vervangen voor Awareness. AIDA kan dan ook als funnel gezien worden voor het aankoopproces van de klant. Om het AIDA-model in te zetten als customer journey raden we aan om buyer personas samen te stellen om je doelgroep beter te begrijpen.
Het AIDA-model blijft ook na 100 jaar een krachtig hulpmiddel in de marketing, vooral vanwege de eenvoud en veelzijdigheid. Het model helpt marketeers om gestructureerde campagnes te creëren die inspelen op de behoeften en motivaties van consumenten. Hoewel het model zijn beperkingen kent, kan het een waardevolle tool zijn voor het opzetten voor reclamecampagnes.
De auteur
Ondernemer en Senior SEO- & SEA-specialist bij marketingbureau Tasmanic. Eveneens oprichter van kaartspellen.online. Houdt van duursporten in schaarse vrije tijd.
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2024 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Vul je naam en e-mailadres in:
We sturen 1 x per maand een nieuwsbrief, meer niet. Je kunt je gemakkelijk uitschrijven.